RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Den prorussiske separatistlederen Igor Strelkov sier han tar på seg skylden for nedskytingen av et malaysisk fly.
Den prorussiske separatistlederen Igor Strelkov sier han tar på seg skylden for nedskytingen av et malaysisk fly. Foto: Alexander Khudoteply (Afp / NTB Scanpix)

Separatistleder tar ansvar for nedskyting

Sist oppdatert:
Russiske separatister tar på seg ansvaret for nedskytingen. Trolig tatt for å være militærfly, sier norsk forsker.

Den russiske separatistlederen Igor Girkin tar på seg ansvaret for nedskytingen av et fly, ifølge avisen Kyiv Post.

- Flyet har nettopp blitt tatt ned et sted rundt Torez. Vi advarte dere: Ikke fly i vårt luftrom, sier Girkin, som også går under navnet Strelkov, ifølge avisen.

- Ikke fly i vårt luftrom

«Vi har akkurat skutt ned et An-26-fly nær Torez. Det gikk ned i nærheten av Progress-gruva», skrev den prorussiske separatistlederen Igor Strelkov på nettet etter styrten, før det ble kjent at det i virkeligheten var et passasjerfly fra Malaysia Airlines som hadde styrtet.

«Vi advarte dere: Ikke fly i vårt luftrom», fortsatte Strelkov, ifølge avisa Kyiv Post.

På Twitter skrev separatistene også at de hadde fått tak i bakke-til-luft-raketter av typen Buk. Ukrainske myndigheter hevder slike raketter ble brukt i nedskytingen torsdag.

Det var et Boeing 777-fly på vei fra Amsterdam til Kuala Lumpur som styrtet. Alle om bord – 280 passasjerer og en besetning på 15 – omkom.

En feiltakelse

Passasjerflyet med 295 mennesker om bord ble trolig tatt for å være et militærfly, mener forsker Per Erik Solli hos Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI).

- Den siste uken har to militære fly blitt skutt ned over Ukraina, og også det malaysiske passasjerflyet ble trolig tatt for å være det, sier Solli til NTB.

Han sammenligner hendelsen med da et passasjerfly på vei fra Israel til Russland ble skutt ned av luftvernraketter i Ukraina i 2001. Den gang omkom 78 mennesker.

- Som den gang kan det ha vært menneskelige feil som var årsaken til nedskytingen, sier Solli, som ikke ønsker å spekulere i hvem som står bak.

- Alle parter i denne konflikten har tilgang til luftvernraketter. Men landenes militære har alltid tett kontakt med den sivile luftfarten. Om det viser seg at opprørerne står bak, kan en mulig forklaring være at de ikke har den samme oversikten over sivil luftfart, mener han.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere