RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser ikke bedring i tank

Sist oppdatert:
Det har vært en aktivtetsøkning i stortankmarkedet etter nyttår, men ikke nok til å heve ratene fremover.
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport har det vært en viss tilstramming i VLCC-markedet på nyåret, men da primært for moderne skip med doble skrog. Dette har ført til en uttynning av tilgangen på doble skrog for umiddelbar lasting med tilhørende rate oppgang for disse.

Det er gjort slutninger på worldscale 70 for denne typen tonnasje med lasting umiddelbart. VLCC-markedet ut av Midtøsten ligger imidlertid totalt sett stille med slutninger på worldscale 57,5 for reiser til Fjerne Østen og ws 47,5 for reiser til Vesten. Det er nærmest uendret fra forrige uke.

Ifølge Fearnleys er det ventet hele 84 VLCC'er ledige i Midtøsten de neste 30 dagene, opp fra 68 i forrige rapport.

Dette gjør at Fearnleys ser et sidelengs markedet med muligheter for at det etter hvert utvikler seg i favør av befrakterne.

VLCC-markedet i Atlanterhavet har fortsatt å holde seg på sunne nivåer med rater på ws 80 for reiser fra Vest-Afrika til US Gulf.

I suezmax-markedet har ratene kommet ned på svakere aktivitet og noe overskudd av ledig tonnasje. I det indre Middelhav ligger ratene på ws 145 etter å ha falt 50 poeng den siste uken. I Atlanterhavet er ratene ned 15 poeng til ws 125.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere