RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser ingen bedring i tankmarkedet

Sist oppdatert:
Ratene for de store tankskipene fortsetter å sige nedover på menglende aktivitet, og befrakterne ser ut til å ha kontrollen for øyeblikket mens antallet ledige skip bygger seg opp
Det er status ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Det har fortsatt å være begrenset aktivitet i VLCC-markedet i den Arabiske Gulf, selve kjerneområdet for supertankerne. Dette har ført til at ratene har falt ytterligere et par poeng og for øyeblikket ligger under breakeven-nivåene for moderne skip.

Det sluttes på worldscale 53 fra Gulfen til Vesten, ned 4,5 poeng fra forrige uke, mens ratene østover har falt 2.3 poeng til ws 52,5 for reiser til Japan.

Ingenting tyder på at situasjonen vil bedre seg på kort sikt. Antallet ledige VLCC'er meldt for de neste 30 dagene har økt til tidligere rekordnivåer i år med 72 enheter, opp fra 62 for en uke siden.

Situasjonen for VLCC'e,e somt rader i Atlanterhavet har forverret seg enda mer, her har ratene på kjerne strekningen Vest-Afrika til US Gulf rast nesten 20 poeng den siste uken til ws 67,5.

- I Atlanteren ble økende interesse registrert får både østlige og vestlige destinasjoner inkludert drivstoff til Østen, men tross dette klarte befrakterne å oppnå lavere rater med nesten hver eneste slutning. Det ser ut til at befrakterne har overtaket for øyeblikket, og mulighetene for noen rask bedring er små, skriver Fearnleys.

Situasjonen er noe bedre for suezmax-markedet hvor ratene etter en rask nedtur i Vest-Afrika til ws 115, har kommet opp igjen til ws 135-nivået.

Det har også vært en strammere balanse i det Indre Middelhav, hvor ratene har steget 10 poeng til ws 125.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere