RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser økt tankaktivitet

Sist oppdatert:
Etter ukevis med fall mener skipsmeglerhuset Fearnleys at rateutviklingen for supertankerne kan ha nådd bunnen.
Fearnley peker på økt aktivitet i markedet som hovedårsaken til at VLCC-markedet nå ser ut til å ha nådd bunnen. De peker også på at VLCC'er med enkle skrog nå har oppnådd rateøkninger etter at markedet bunnet rundt helgen.

- Det gjenværende spørsmålet er om det er noen grunn til å håpe på kontinuerlig oppgang gitt det faktum at det selv etter en uke med stor aktivitet ser det ut til å være lite endring i listen over tilgjengelige VLCC'er, skriver Fearnleys.

Fearnleys telelr 75 VLCC'er ledige for lasting i Midtøsten over de neste 30 dagene. Det er en økning på fire fra forrige uke.

Ratene ligger nå på worldscale 60 fra Midtøsten til Vesten, som er uendret fra forrige uke. Østover fra Midtøsten så sluttes det på ws 62,5, som er marginalt fra forrige ukes bunn.

Om det har bunnet for VLCC'ene fra Midtøsten, så falt ratene i Atlanterhavet videre den siste uken på grunn av det fallende suezmax-markedet. VLCC-raten fra Vest-Afrika til US Gulf endte ned 5 poeng til ws 85.

Samatidig har suezmax-ratene fra Vest-Afrika til østkysten av USA falt 15 poeng til ws 130. Problemet er det samme som VLCC'ene i Midtøsten har hatt de siste to månedene, listen over ledige skip er lang og aktiviteten svak.

I det indre Middelhav og Svartehavet er situasjonen enda verre og ratene har falt hele 35 poeng til ws 100 den siste uken.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere