RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser mangel på LNG-skip fremover

Sist oppdatert:
Adm. direktør Tor Olav Trøim i Golar LNG mener at det fremover vil oppstå er stort gap mellom skipningskapasiteten i LNG-markedet og etterspørselen i spot- og kontraktsmarkedet
Det kom frem på en presentasjon han holdt i USA i forbindelse med Marine Money årlige shippingkonferanse.

Det er fremveksten av et større spotmarked for flytende naturgass, LNG, som skal drive opp veksten og ratene for LNG-rederne fremover. Ifølge Trøims plansjer, basert på tall fra PIRA Energy Group, vil mangelen på skip til å dekke opp spotetterspørselen allerede begynne å melde seg i år. Gapet forventes å bare øke frem til 2007, samtidig som en del av flåten etter hvert vil være knytet til spotmarkedet.

Det er det amerikanske markedet som blir den store driveren i dette spotmarkedet og i veksten i etterspørsel etter spottonnasje. Den amerikanske LNG-importen kan komme til å øke med 53 prosent årlige frem til 2008 ifølge Trøims tall.

Når det gjelder økonomien i LNG-skipene, viste Trøim en oversikt som viste at nye skip er nedbetalt i løpet av 10 år på en rate tilsvarende 70.000 dollar dagen, mens rater på 60.000 gir en nedbetalingstid på 12,8 år.

Golar har i dag seks LNG-skip og fire under bygging. Tre av disse er fortsatt uten kontrakter, men ifølge TradeWinds går det sterke rykter om at BG Group kan komme til å ta ytterligere et nybygg.

Golar jobber også med en kontrakt på ombygging av et skip som flytende mottaksterminal i Italia, i tillegg til mulige storordre i forbindelse med en LNG-terminal i Mexico i samarbeid med Marathon Oil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere