RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser nye bulkrekorder

Sist oppdatert:
Bulkanalytiker Nicolai Hansteen i skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco tror på en ny ratetopp i inneværende kvartal. Les hvorfor
Lorentzen & Stemoco og Hansteen ser ingen grunn til å bli mindre optimistisk i forhold til tørrlastmarkedet på verken kort sikt eller for de neste par årene.

- Vi har lenge vært av den oppfatning at vi kan få nye rekordrater i første kvartal 2005, og det tror vi fortsatt på, sier shipping- og markedsanalytiker Nicolai Hansteen til iMarkedet.no.

Han noterer nå klar oppgang for alle de tre hovedsegmentene og ingen løsning for de store havneproblemene som er den viktigste driveren for bulkmarkedet ved siden av Kina og etterspørselen etter jernmalm.

Havnedriveren

I løpet av de to siste årene har mangel på kapasitet ved verdens eksport- og importhavner utviklet seg til å bli en meget viktig driver for bulkratene. Bakgrunnen er at mens etterspørselen etter bulkskip og produktene som fraktes på disse har økte kraftig, har ekspansjonene i havnekapasitet stått stille.

Største er problemene ved importhavnene, men også eksportørene og den bakenforliggende infrastrukturen på land er nå flaskehalser i fraktekjeden for spesielt jernmalm, stål og kull.

Havneproblemene fører ifølge Hansteen til at en stor andel av bulkflåten er bundet opp på venting i havnene, noe som har ført til en kunstig høy kapasitetsutnyttelse i markedet.

Vil vedvare

Hansteen tror problemet vil vedvare, og føre til nye ratetopper fra høsten av og inn i vintersesongen 2005/06.

- Dette tar det tid å løse. Det er heller ikke ressurser til nye investeringer. Vis er ikke noen grunn til at dette endrer seg for de neste par årene, sier Hansteen og viser til at investeringsbeslutningene for ny havnekapasitet sitter langt inn.

- Dette er i høyeste grad en syklisk bransje, og eksempelvis gruveselskapene kvier seg for å bruke store midler på å bygge mer kapasitet i frykt for at de skal bli sittende med en slunken balanse når nedgangen kommer, sier Hansteen.

Sesongmessig sterkt marked

Foruten havneproblematikken og den generelle gode etterspørselsutvikling for bulkskip, er det også sesongmessige faktorer som slår gunstig inn i første kvartal.

Ifølge Hansteen er forhandlingene mellom malmselskapene og stålprodusenten nå i full gang, og de nye årsavtalene skal inngås med virkning fra 1. april.

Dette gjør at malmkjøperne nå kjøper inn ekstra og bygger opp lagrene i forkant av at de nye prisene trår i kraft i andre kvartal.

Kornproduksjonen på den sydlige halvkule kan komme som en ny driver i andre kvartal, men utviklingen de siste syv-åtte årene gjør at Hansteen ikke tror på noe større korneffekt.

Han forventer derfor et noe svakere marked fra mai og over sommeren før det igjen strammer seg til sent på høsten og inn de den neste sommersesongen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere