RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser sterkt tørrbulkmarked gjennom 2004

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Lorentzen & Stemoco mener alt ligger til rette for at tørrbulkmarkedet forblir meget sterkt også gjennom inneværende år
Det har den siste uken vært ferietilstand i tørrbulkmarkedet som følge av feiring av det kinesiske nyttåret med tilhørende lav aktivitet i Kina og andre deler av Asia.

Imidlertid har det gitt kun mindre utslagene på ratene idet rederne ikke har vært villige til å ta laster i større grad, men derimot venter til kinesiske befraktere kommer tilbake for full styrke neste uke.

Oppturen det siste halvannet året har satt nye rekorder både i forhold til ratenivåer og skipsverdier i tørrbulkmarkedet. Det er ingen tegn til at det flater ut heller, ifølge L&S.

- Det er gode grunner til at markedet kan komme til å bli skjøvet ytterligere opp når ferien tar slutt og nøkkelspillerne er tilbake i business, skriver L&S.

Shippingmarkedene for tørrbulkvarer som jernmalm, kull og korn er fundamentalt stramt og det vil forbli slik ut året som følge av mangel på skip og økende etterspørsel, ifølge skipsmeglerhuset.

Flåten av bulkskip over 10.000 dødvekttonn er ventet å øke med kun 4 prosent i år. Leveransene er på 16 millioner dødvekttonn mens det er ventet at omkring 5 millioner dødvekttonn vil bli hugget opp.

Nettoøkning vil ifølge L&S bli utnyttet for fullt som følge av økt etterspørsel gjennom året. Når skipene bestilt som følge av oppturen kommer i markedet vil ratene begynne å falle i tråd med fallende utnyttelsesgrad.

En av driverne bak bulkrallyet er ifølge skipsmeglerhuset problemene med å ta unna alle skipene som skal laste i Australia og Brasil og som skal losse i Kina. L&S mener at køproblemene alene har ført til at utnyttelsesgraden på flåten har økt med 6 prosent og dermed bidratt voldsomt til rateoppgangen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere