RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser svakere etterspørsel fra europeiske forbrukere

Sist oppdatert:
Konsernsjef Gerard Kleisterlee i Europas største produsent av forbrukerelektronikk, Philips, går nå ut å advarer mot svakere etterspørsel blant europeiske konsumenter i inneværende kvartal
- Økonomiske indikatorer verden rundt peker mot reduserte vekstrater, advarer Philips-sjefen i en epost sendt ut i forkant av dagens analytikermøte hos elektronikkgiganten.

- Europa sliter spesielt på grunn av et svakere forbrukshandelsmiljø i andre kvartal, som ¨forpurrer våre vekstambisjoner på kort sikt, skriver Kleisterlee.

Philips gikk i første kvartal på en skikkelig smell og la frem et nettoresultat som var 79 prosent lavere enn i samme periode i fjor etter store tap på flatskjermer og fallende salg av mikroprosessorer.

Philips vil legge frem sine andre kvartalstall i juli og forventer en forverret utvikling som sine «andre aktiviteter» som ligger utenfor selskapets fem hovedvirksomheter. Det utfordrende markedet har ført til at Philips nå øker fokuset mot bransjer som er mindre utsatt for svingninger blant annet helsesektoren.

Ifølge Bloomberg News har Philips i perioden 1998 til 2001 brukt 5 milliarder euro på oppkjøp innen medisinsk sektor, og målet er å øke omsetning fra 5,88 milliarder i fjor til 10 milliarder på lang sikt.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere