RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ser videre ratefall

Sist oppdatert:
Det er fortsatt tørke i stortankmarkedet, og tonnasjeoverhenget øker videre med tilhørende nedside for ratene
Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport ser det ut til at befrakterne nå utnytter situasjonen til fulle. De holder tilbake laster, men ser mer villige etter redere som er villige til å underby forrige slutning.

Antallet ledige VLCC'er som venter i den Arabiske Gulf har fortsatt å øke som følge av den svake aktiviteten, og Fearnleys teller nå 89 ledige VLCC'er ventet til Gulfen de neste 30 dagene. Det opp ytterligere 19 enheter fra forrige uke.

Fearnleys mener det er en god indikasjon på at ratene kan falle ytterligere i befrakternes favør på kort sikt. Den siste uken har ratene fra Gulfen til Fjerne Østen blitt halvert fra worldscale 152,5 til 75. Vestover har ratene falt fra ws 100 til 72,5.

Mer stabilt i Atlanterhavet hvor suezmax-ratene foreløpig ser ut til å ha stabilisert seg på ws 145, ned 5 poeng, mens VLCC-ratene er ned 22 poeng til ws 102.

Suezmax-markedet i det Indre Middelhav og Svartehavet også rimelig stabilt tross mangel på den store aktiviteten. Ratene holder ws 145.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere