RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sevan tror på en til

Sist oppdatert:
Børskometen Sevan Marine har en rekke forhandlinger og anbud gående som vil avgjøres i år. Konsernsjef Jan-Erik Tveteraas håper å plukke ned minst én ny kontrakt
Det kom frem under Sevans-presentasjon på dagens riggseminar i regi av Norske finansanalytikeres forening.

- Det er en stor interesse i markedet, og den har kanskje økt etter at kunnskapen om Brasil-kontrakten kom frem, sa konsernsjef Jan-Erik Tveteraas i Sevan Marine.

Tveteraas ble i spørsmålsrunden etter presentasjonen presset på hvor mange kontrakter han tror er realistisk i få i år for Sevans produksjonsriggkonsept.

- Det er realistisk med minst en til i år, sa Tveteraas, som helst ikke vil kommentere de pågående forhandlingene og anbudene som selskapet deltar i.

Sevan har i sitt presentasjonsmateriale listet opp flere potensielle kontraktmuligheter, hvor det er ventet en avgjørelse i år.

Tror på mer i Brasil

Sevans første kontrakt som kom på plass for noen uker siden var med det brasilianske statsoljeselskapet Petrobras etter et nært samarbeid om utviklingen av riggkonseptet de siste par årene. Tveteraas øyner muligheter for nye kontrakter med Petrobras.

- Petrobras har gjort en validering av en enhet med kapasitet på 100.000 fat pr. dag, og skal vi tro på det vi hører derfra er det muligheter for at de ikke bli med en stand-alone enhet der nede, sa Tveteraas.

Frykter ikke verftskapasitet

Problemene med verftskapasiteten var en gjenganger på dagens seminar i forhold til at man ikke frykter en nybyggbølge i riggmarkedet.

Sevan-sjefen har det motsatte problemet og ønsker å bygge flere enheter når selskapet eventuelt får nye kontrakter på plass.

Han frykter imidlertid ikke mangel på verftsplass, og ga uttrykk for at de er sikret verftsplass ved Yantai-verftet i Kina uansett.

- Det eneste som kan bli et spørsmål er pris, sa Tveteraas, som ser et prispress også ved det verftet.

Det er Yantai-verftet som har selskapets første rigg under bygging, og her går alt etter plan og budsjett, opplyste Tveteraas. Han ønsker i første omgang en kontrakt som bety et nybygg av samme størrelse som det som bygges.

- Da vil vi kunne gå rett på stålkutting, sa Tveteraas.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere