Gå til sidens hovedinnhold

Sexy syklister skaper furore i Tyskland

Lettkledde modeller skal overbevise tyske syklister om at hjelm er kult. Trygg Trafikk sier at forfengelighet også er viktig for norske syklister.

Det tyske transportdepartementet har i en ny og kostbar holdningskampanje om trafikksikkerhet forsøkt å overbevise unge syklister om at det er kult å bruke hjelm.

Se kampanjen i videoen øverst i saken!

Sykkelhjelmkampanjen har imidlertid utløst anklager om kjønnsdiskriminering og skaper furore i enkelte kretser.

Kampanjen består av en video hvor halvnakne modeller poserer med sykkelhjelm. I tillegg blir det hengt opp en rekke reklameskilt av de lettkledde syklistene rundt omkring i tyske storbyer denne uken.

Alicja Köhler, som er kjent fra TV-programmet «Next Top Model» i Tyskland, er én av modellene som stiller opp i den omdiskuterte holdningskampanjen.

Kampanjen figurerer med et slagord på engelsk: «Looks like shit. But saves my life» (Det ser forferdelig ut, men redder mitt liv).

Tyr til lettkledde kvinner

Den tyske transportministeren Andreas Scheuer, som representerer regjeringspartiet CDU, forsvarer kampanjen på Twitter og understreker at unge menn og kvinner dropper sykkelhjelm på grunn av forfengelighet.

Holdningsvideoen er blitt sett over 1,78 millioner ganger av folk i aldersspennet 14 til 49 år, ifølge Det tyske transportdepartementet. Scheuer får likevel massiv kritikk for å ty til lettkledde kvinner i et forsøk på å gjøre sykkelhjelm kult.

- Det er pinlig, teit og kjønnsdiskriminerende for transportministeren å selge sin politikk ved å bruke naken hud, sier leder for Det sosialdemokratiske kvinneforbundet i Tyskland (AFS), Maria Noichl, i et intervju med den tyske avisen Bild am Sonntag, ifølge The Guardian.

Hun mener at bildekampanjen bør droppes.

- Halvnakne kvinner og menn

Leder for SPDs parlamentsgruppe, Katja Mast, omtaler også kampanjen som pinlig.

- Skattebetalernes penger burde ikke brukes til å putte halvnakne kvinner og menn på plakater, sier hun til avisen Passauer Neue Presse.

Ifølge Transportdepartementets tall er det bare åtte prosent av syklistene i aldersspennet 17 til 30 år som benytter hjelm. Ifølge Tysklands forbund for trafikksikkerhet (DVR) omkom 430 syklister på tyske veier i fjor, ifølge BBC. Dette er en økning på 14 prosent fra 2017.

Den tyske familieministeren Franziska Giffey har også fremmet kritikk mot regjeringskollegaen.

«Kjære, Andreas Scheuer. Full påkledning ser også bra ut med hjelm!» skriver hun i et Facebook-innlegg hvor hun selv poserer med sykkelhjelm i full påkledning.

Transportdepartementet forsvarer imidlertid kampanjen.

- En god kampanje skal støte folk og kan være polariserende, sier en talsperson for transportdepartementet, ifølge The Guardian.

- Mange unge dropper hjelm av estetiske grunner. Målet med vår kampanje er å endre dette, lyder uttalelsen fra departementet.

Forfengelighet også viktig i Norge

Sykkelsesongen er snart i full gang i Norge. Trygg Trafikk sier nordmenn generelt er langt flinkere til å bruke hjelm enn tyske syklister. Men mye tyder på at forfengelighet også er en viktig faktor for norske syklister som sykler uten hjelm.

Trygg Trafikk og Tryg Forsikring gjennomførte en undersøkelse om bruk av sykkelhjelm i 2017. I undersøkelsen oppga syklister flere årsaker til hvorfor de valgte ikke å bruke hjelm. Korte sykkelavstander, upraktisk å bære med seg og at de er forsiktige i trafikken, var de tre hovedgrunnene til at syklister avsto fra å bruke hjelm.

Men forfengelighet, som ødelagt hårsveis og stygge sykkelhjelmer, var også en viktig årsak til at syklister ikke brukte hjelm, ifølge undersøkelsen.

- Forfengelighet og hvordan man kler hjelmen, er en del av det som avgjør hvorvidt man vil bruke hjelm eller ikke. Men det er heldigvis ikke hovedgrunnen, sier fungerende kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Christoffer Solstad Steen, til Nettavisen.

Steen sier det er syklister i aldersspennet tolv til 17 år som er de største synderne når det gjelder manglende bruk av sykkelhjelm i Norge.

- I aldersgruppen mellom tolv til 17 år er det 31,3 prosent som brukte hjelm i 2017. De aller flinkeste er de under tolv år. Der var det 78,7 prosent som brukte hjelm, sier Steen og henviser til Statens Vegvesens tilstandsundersøkelse fra 2017.

- I aldersgruppen over 17 år var det 61 prosent som brukte hjelm. I 2017 var det i samlet sum 58,8 prosent av syklistene i Norge som brukte hjelm. I 2006 var det 34,8 prosent. Det vil si at det har vært en ganske god utvikling, sier Steen.

- Ukult å bruke sykkelhjelm?

- Oppleves det som ukult for folk flest å bruke sykkelhjelm, Steen?

- Nei, de fleste bruker heldigvis hjelm. Men hvis vi ser på tallene, er det den gruppen som kanskje er mest opptatt av hvordan de selv fremstår, altså de i aldersspennet tolv til 17, som er desidert dårligst til å bruke hjelm. Det er mulig at de synes det er ukult med hjelm, sier han.

Statistikk fra SSB viser at det er relativt få dødsulykker på sykkel her til lands. De foreløpige tallene for 2018 viser at det var syv dødsfall knyttet til sykkelulykker i fjor. Statistikken viser at 377 syklister ble skadet i trafikken i løpet av fjoråret.

- Dette er innrapporterte hendelser. På sykkel er det store mørketall, påpeker Steen.

Kommentarer til denne saken