*Nettavisen* Nyheter.

Sharif avslører hemmelighet

Dekk-kongen Tommy Sharif letter på sløret rundt sin nye storsatsing.

18.05.08 23:56

Av:Henning Aarset



Bildekkgründer og mangemillionær Tommy Sharif (30) ønsker å gå nye veier når han starter opp sin nyeste satsning på veien til milliardærtilværelsen.



- Jeg skal starte et mobilselskap helt ulikt noe annet i bransjen. Det nytter ikke å gjøre som alle andre om man skal lyktes, sier Sharif til NA24.



Les også:

Hermer etter Vollvik

Går nye veier

Han forklarer at konseptet bak mobilselskapet, som fortsatt er på planleggingsstadiet, vil bli helt annerledes enn hva som finnes på markedet i dag.



Abonnementene skal basere seg på forskjellige «medlemskap», uten at han ønsker å gå nærmere inn på hva dette betyr.



- Det er for tidlig å gå ut med de konkrete planene ennå. Først må jeg sikre meg at ingen andre kan snappe ideen min, sier Sharif.



Dekkmillionæren innrømmer at mobilmarkedet er tøft, med rundt 20 aktive mobiltilbydere på markedet. Han tror imidlertid at det fortsatt er muligheter for å hente inn betalingsvillige kunder.



- Jeg ser for meg at det skal la seg gjøre å få mellom 50.000 til 100.000 kunder det første året, men ikke noe særlig mer enn det. Vollvik håpet på en million første året, men satt bare med 300.000-400.000 kunder da han solgte seg ut på topp, sier Sharif.



Ønsker Vollvik-råd

Dekk-kongen legger ikke skjul på at han ønsker råd fra Vollvik før han tar det endelige skrittet ut i mobilmarkedet.



- Om jeg ikke hadde spurt han til råds ville jeg vært dum. Jeg har ennå ikke kontaktet Idar, men vil gjøre det når tiden er inne, sier han.



Bildekk-gründeren er forsiktig med hva han avslører rundt sine mobilplaner, men innrømmer at han har langsiktige planer og at selskapet først kan se dagens lys innen 1-3 år.



- Nå skal vi først gjennomføre risikoanalyser og se på investeringsmuligheter. Konseptet må finpusses, i tillegg må jeg prioriterer de investeringene jeg allerede har gjort på 15 millioner i det nye vaskeanlegget, samt planene rundt den nye nettbutikken, før jeg starter mobilselskap. Ting skjer ikke over natten for å si det slik, jeg må ta dette skrittvis. Det tar lang tid å tjene sine ti første millioner, men bare sekunder å tape dem. sier Sharif.



- Vi? Er dere flere om mobilplanene?



- Jeg har vært i kontakt med et par andre investorer som har lyst å bli med, men hva som skjer til slutt er ikke godt å si, sier han.



Det er ennå ikke bestemt hvem som skal forsyne Sharifs mobilselskap med «tellerskritt», men både Netcom, Network Norway og Telenor er potensielle tilbydere. Sharif har tidligere vært i kontakt med de to første, og er nå i ferd med å ta opp tråden med Telenor.



Mot alle odds

Telekom-analytiker Espen Torgersen i Carnegie mener nyetablering av mobiltelefoniselskap i Norge i dag er mot alle odds.



- Nå kjenner ikke jeg til Sharifs planer, men på generelt grunnlag er det å starte et slikt selskap mot alle odds i dagens marked, sier han.



Han forklarer at mobiltelefoni er en typisk skalabutikk, hvor mange betalende kunder avgjør suksessen.



- For å si det slik, mange har prøvd før ham uten å lyktes, sier Torgersen.



- Da jeg startet opp dekksenteret mitt var det ingen som trodde på meg da heller, de mente det var mot alle odds. Men jeg har klart meg fint, så jeg tar det ikke så tungt at noen sier dette også er mot alle odds, sier Sharif som motsvar til telekom-analytikerens spådommer.



Ved juletider 1999 var det bare NetCom og Telenor som gav deg summetone i mobilen. Men i løpet av 2000 hadde godt over 20 aktører prøvd seg som leverandører av mobiltelefoni, og i starten av 2001 toppet det seg med 19 mobilaktører på en gang.



Nå, etter at mange har gått overende, finnes det rundt 20 tilbydere av mobiltelefoni i Norge. Av disse er bare 10 av noe særlig størrelse.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.