*Nettavisen* Nyheter.

Ship Finance går inn i containerfarten

John Fredriksen flytter nå sine to første containerskips- nybygg over i Ship Finance. Styreformann Tor Olav Trøim (bilde) tar dermed det første skrittet mot å diversifisere fra tankmarkedet og Frontline

19.05.08 00:33

Ifølge en melding fra Ship Finance vil skipsfinansieringsselskapet kjøpe de to containernybyggene til samme pris som John Fredriksens SeaTankers fremforhandlet med det kinesiske Wenchong-verftet som bygger skipene.



I tillegg får SeaTankers som er et datterselskap av Fredriksen Hemen Holding en provisjon på 1,5 prosent for å ha ordnet dealen og timecharter for det første av nybyggene. Prisen pr. nybygg er 49,25 millioner dollar. Skipene leveres i mai og november i år.



Det har tidligere blitt gjort kjent at det første nybygget er sluttet til rederiet Heung-A. Raten er 28.000 dollar dagen for skipet over en periode på fire år. Raten ble beskrevet da den ble kjent som overraskende lav av markedskilder overfor TradeWinds.



Ship Finance tar sikte på å sikre også det andre nybygget på en mellomlang kontrakt til kunder utenfor Frontlinesfæren. Hele Ship Finance stortankflåte går på lange kontrakter til Frontline.



- Denne transaksjonen er en viktig milepæl for Ship Finance i dets strategi for å bli en ledende global skipsfinansier, sier styreformann Tor Olav Trøim i en kommentar.



Ifølge Trøim vil den fireårige kontrakten bidra til å avskrive omkring 50 prosent av byggekostnaden beregnet ut fra en levetid på 20-25 år for skipet.



Ship Finance vil finansiere kjøpet med egne midler og banklån.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.