RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Side2 like stor som NRK

Foto: TV 2
Sist oppdatert:
TV 2 Nettavisens satsing på kjendis- og underholdningsstoff har vært en formidabel suksess. Allerede få måneder etter lanseringen har nettstedet like mange lesere som nrk.no.

De første fire månedene har vist en svært god økning i besøket på TV 2 Nettavisen. Avisens nye storsatsing på kjendis- og underholdningsstoff, side2.no, har hatt en inntogsmarsj nettet ikke har sett maken til på mange år.

Nettstedet ble lansert 3. januar. Målet var å dekke et marked som ikke hadde noen seriøse og store aktører:

- Vi kaller Side2 for Norges første og største ukeblad på nett, sier ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum.

- Vi bemannet en stor redaksjon og inngikk strategiske avtaler med samarbeidspartnere slik at vi i løpet av dette året skulle gjøre side2 til et stort nettsted, sier Stavrum. Med over en halv million lesere i uken er vi allerede der. Side2 er allerede oppe på om lag samme ukentlige trafikk som NRK - mens hele TV 2 Nettavisen selvsagt er langt større. Det er vi selvfølgelig svært fornøyd med, konstaterer Stavrum.

Opp 25 prosent
Han kan glede seg over svært gode lesetall for hele TV 2 Nettavisen-universet så langt i år.

- Antall lesere på ukedager har økt med 25 prosent fra 2004, sier Stavrum. Vår bevisste omlegging til å satse på nye stoffområder, styrke våre kjerneområder og dekning absolutt hele døgnet har båret de fruktene vi håpet det skulle gjøre.

TV 2 Nettavisen er igjen i en situasjon hvor de er den eneste nettavisen uten begrensning på hva man kan publisere:

- Da Nettavisen ble startet, var en av tankene bak at man skulle tilby den totale stoffmengden, og det har avisen gjort siden 1996. Nå er vi tilbake i en situasjon hvor papiravisene begrenser hva nettavisene kan publisere av stoff, noe som selvfølgelig er en fordel for en publikasjon uten slike begrensninger, mener Stavrum.

En million i uken
Hver eneste uke har TV 2 Nettavisen over en million lesere, noe Stavrum er svært fornøyd med:

- Vi hadde som mål å stabilisere oss over en million og øke derfra, sier han, og det ser det ut som om vi gjør.

De ukentlige rapportene fra TNS Gallup som viser nett-trafikken på de ulike nettstedene har de siste ukene ikke vært tilgjengelig på grunn av omlegging til nytt målesystem, men Stavrum mener at de siste tallene som har vært tilgjengelig viser at man er på rett vei.

- I samme periode som vi har opplevd en økning på 25 prosent på lesingen av det vi kaller kjerne-Nettavisen har enkelte konkurrenter kun hatt en økning på 3 prosent. Noe riktig har vi gjort.

Bil og båt
De to store områdene som har opplevd den sterkeste veksten etter nylanseringer og nyansettelser i 2005, er bil og båt .

- Våre tall viser at lesertallene på disse seksjonene gjør våre seksjoner til større i lesertall enn magasiner man vanligvis finner i dagligvarehandelen som dekker de samme stoffområdene, sier Stavrum.

I tillegg mener Stavrum at TV 2 Nettavisens snart ettårige satsning på blogging vil gi konkurransefortrinn framover:

- Vi har nå snart ett års erfaring med blogging hos oss, og har alle verktøy vi trenger for å være størst på dette.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere