RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Side2 testet massasje

Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Vi testet klassisk svensk massasje på SATS.

(SIDE2): De største treningskjedene tilbyr stadig nye biprodukter til treningen. Personlig trener, kostholdskurs, kroppsanalyse, spa, og nå også massasje.

Vi ser linken toppidrett og massasjeteam, men trenger egentlig mosjonister massasje i hverdagen? Er det ren luksus eller en terapi- og restitusjonsform som bør innlemmes i vår kultur?

HVA: Svensk klassisk massasje på SATS. Massasjeformen består av ulike teknikker som stryking, knaing, trykk og tøyninger. På den måten bearbeides hud og muskelvev slik at blodsirkulasjonen øker og spenninger løses opp.

Svensk klassisk massasje ble utviklet av Per-Henrik Ling på begynnelsen av 1800-tallet.

- Ved stretching slapper spente muskler av. Ved massasje øker restitusjonen i muskelen, stølheten blir mindre og muskelen bygges opp fortere fordi massasje gjør at blodsirkulasjonen øker, sier massør Monika Lillevik ved SATS Spektrum i Oslo.

HVOR: Utvalgte sentre (15 sentre i landet, flest i Oslo) Vi testet massasje ved SATS Oslo Spektrum hos massør Monika Lillevik. (Hun jobber til daglig ved SATS Hellerud) Lillevik er utdannet massasjeterapeut, helsepedagog og personlig trener. Hun har også vært massasjelærer.

HVEM: For alle som både trener og ikke trener. Man trenger ulik massasje ut fra individuelle behov. Trener du mye, trenger du massasje som får musklene til å slappe av, mens om du trener sjelden trenger musklene dine bevegelse og økt blodsirkulasjon.

- Kombinasjonen massasje og trening har man jo sett helt siden gladiatorene sin tid. Der ble de massert etter kamp, sier Lillevik.

Hun forteller at de fleste som kommer for å få massasje av henne er støle og slitne i musklene.

- De fleste som trener ganske mye har slitne muskler mens de som ikke trener har stive muskler. Av andre problemer mange kommer med er det den typiske musearmen, kontorskulder og ryggproblemer.

- Ulike treningsformer kan gi ulike slitasjeskader på kroppen, men trener du variert skal kroppen tåle mye trening, sier hun. Vi mennesker er lagd for å være i aktivitet.

HVORFOR: Forebygge og unngå skader. Behandle slitne, stive eller overaktive muskler. Få trente muskler til å slappe av og øke restitusjonen til musklene.

- Når du trener så bryter du ned musklene. Det trengs energi og proteiner til for å bygge opp en muskel igjen. Øker man sirkulasjonen så kommer energien og proteinene tilbake fortere, sier Lillevik.

- Melkesyren forsvinner fortere.

- Regelmessig massasje forebygger skader og en skade leges fortere med massasje.

CASE 1:Helle: Trener ikke jevnlig for øyeblikket og har vondt i skulder/nakke på grunn av mye bæring. Kjennes verking på begge sider av nakke og skulder. Har en stillesittende jobb foran PC. Våknet med kink i nakken på venstre side samme morgen som vi testet massasje.

- Med tanke på kinken i nakken så må jeg være litt forsiktig med massasjen da det kan bli verre dersom man overdriver. En lett massasje er derimot bra for å få i gang blodsirkulasjonen og «myke opp» musklene igjen. En kink kan komme av så mye, kanskje har du sovet feil bare, men musklene dine på venstre side er veldig stramme, det kan jeg kjenne. Du har en del muskelknuter og musklene er særdeles stive. Du bør begynne å trene for å myke opp musklene og for å løfte riktig. Hvis musklene ikke er trent kan det være at du løfter feil, at du løfter skuldrene opp til ørene når du løfter for eksempel. Hvis du derimot ikke får trent i hverdagen vil jeg anbefale at du går til massasje annenhver uke for å få i gang blodsirkulasjonen i musklene dine.

For kinken din vil jeg anbefale at du kommer tilbake om fem dager. Hold deg i aktivitet men ikke tving stretching så det gjør vondt. Sørg for at du kan bevege nakke og skuldrer i løpet av dagen slik at du ikke stivner helt. Slike kinker vil mest sannsynlig gå over av seg selv etter fire fem dager, men det kan være ok å løse opp spenninger.

CASE 2:Guro: Trener omtrent fire ganger i uka. Skulderbladet på venstre sider «knekker» og gjør vondt når hun bærer tunge ting. Da kjennes en slags iling og det verker. Ellers ikke. Har gått med skulderen slik noen år. Har en stillesittende jobb foran PC.

- Du er ganske overaktiv i skuldermuskulaturen kjenner jeg. De burde ikke være så aktive og det er vanskelig å vite om det er treningen din som gjør det eller noe annet. Det kan være stress eller andre ytre faktorer. Det kan også være at du gjør noen øvelser feil når du trener, at musklene i skulderpartiet er overtrent og at det egentlig er andre muskler som bør gjøre jobben. Videre fremdrift for deg vil være å se på hva slags øvelser du gjør, hvordan du trener og jeg vil anbefale deg å tøye brystmusklene. Jeg ser at brystmusklene dine er stive så hver dag bør du gjøre en stretching-øvelse.

KONKLUSJON: Vi var begge meget godt fornøyd med massøren som virket profesjonell, dyktig og kunne sine saker. Dersom SATS satser på at alle massørene skal ha en bred faglig bakgrunn gjerne fra både trening og massasje kan vi se verdien i et massasjetilbud på treningssenteret. Her vil man lettere kunne relatere de problemene man har i forhold til treningen og massøren kan sette seg inn i din treningshverdag og skreddersy et opplegg. Allikevel vil nok et besøk hos fysioterapeut være en like god investering dersom du vil forebygge eller behandle treningsskader.

Prisene på massasjetilbudet er 750 kroner for 50 minutter for ikke-medlemmer og 690 kroner for medlemmer. For 25 minutter betaler du henholdsvis 450 kroner og 420 kroner. Kjeden tilbyr også ulike pakker der timeprisen er noe billigere.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere