RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sidelengs for tankratene

Sist oppdatert:
Supertankerratene er stort sette uendret i forhold til for en uke siden etetr en liten svekkelse rundt helgen. Fortsatt høy aktivitet kan gi et løft i ratene fremover
Det går frem av skipsmeglerhuset Fearnleys ukentlige markedsrapport.

Etter en liten svekkelse rundt helgen har VLCC-ratene styrket seg igjen de siste dagene, men stort sette er de uendret i forhold til nivåene for en uke siden. Det sluttes nå på worldscale 75 fra den Arabiske Gulf til Japan, som er på loinje med nivået for en uke siden. Ratene er uendret også til Singapore på ws 77,5, mens de er opp 4 poeng til ws 76,5 vestover fra Gulfen.

- Med 30 dagers tilgjengeligheten ned, håper rederne på at fortsatt aktivitet vil vil bidra til høyere rater, skriver Fearnleys, som beskriver VLCC-markedet som strammere.

Antallet VLCC'er som er ventet ledige i Gulfen de neste 30 dagene har nå falt fra 75 til 53 enheter, noe som er en indikasjon på tilstramming av markedet.

I Vest-Afrika har markedet allerede begynt å stramme seg til med en rateoppgang for VLCC'ene på 26 poeng til ws 95.

Suezmax'ene i samme område sliter derimot med for mye ledig tonnasje, og ratene har kommet ned 12,5 poeng til 112,5 på strekningen Vest-Afrika til USA. Trenden er den samme i det indre Middelhav hvor ratene er ned 5 poeng til ws 105.


Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere