RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sidelengs i stortank

Sist oppdatert:
Ratene for supertankerne i Midtøsten sliter med å frigjøre seg overhenget av eldre tonnasje.
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlige markedsrapport har rateoppgangen stoppet opp den siste uken tross god aktivitet. Uken før viste markedet tegn på oppgang i den Arabiske Gulf tros lav aktivitet.

- Befrakterne har drevent navigert gjennom første halvdel av juniprogrammet ved å utnytte den økende tilgjengligheten av enkelt skrogs skip, noterer Bassøe.

De peker også på at aktiviteten vestover har vært treg, noe som har ført til en viss økning i tilgjengeligheten av moderne VLCC'er i den Arabiske Gulf.

- Likevel forblir markedet i Midtøsten fint balansert og mye sterkere rater i Atlanterhavet fortsetter å gi støtte, skriver Bassøe i rapproten.

Ratene for moderne VLCC'er fra Gulfen til Korea steg marginale 2,5 poeng til worldscale 80 sist uke, og det tilsvarer timecharterrater på 40.200 dollar pr. dag. Vestover fra Gulfen steg raten tilsvarende til ws 70, som gir 42.500 dollar pr. dag.

Dette står i kontrast til ratene fra Vest-Afrika til US Gulf, hvor det sluttes på ws 107,5, eller 66.500 dollar pr. dag.

I suezmax-markedet fortsetter rederne å kunne glede seg over et sterkt marked. Det ble ved inngangen til helgen sluttet på ws 155 fra Vest-Afrika til østkysten av USA. Det gir dagrater på rett under 50.000 dollar pr. dag. Markedet i det indre Middelhav fortsetter også å være sterkt tross et fall på 10 poeng til ws 145. På t/c-basis ligger ratene på 60.000 dollar dagen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere