RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sitter du mye foran PC-en?

Foto: Camilla Flaatten
Sist oppdatert:
Da bør du prøve dette.

(SIDE2): De fleste av oss har befatning med PC-en i løpet av dagen, noen mer enn andre. Stillesittende arbeid gjør ikke bare at kroppen trenger ekstra bevegelse, den trenger også avspenning.

SIDE2 TESTER: Denne høsten tester Side2 ut nye og morsomme treningstimer på forskjellige treningssentre. Øvelser man kan gjøre ute, hjemme eller selvsagt på treningen. Følg med på Side2 hver mandag!

For å bukte på stive skuldre og timer foran skjermen dro vi for å teste Viryayoga på Pilates Room i Oslo. Svenske J Josephine Selander har i samarbeid med en naprapat utviklet denne typen yoga spesielt med tanke på folk som har stillesittende arbeid.

- Bruk kroppen riktig
- Denne yogatypen fokuserer på dynamikken i kroppen, og særlig skuldrene blir det fokusert mye på. I Viryayoga lærer man å bruke kroppen helsemessig riktig, forteller instruktør Nina Urnes til Side2.

Biomekanisk fokus
Hun har jobbet som yogainstruktør i om lag fem år og reiste til Sverige for å ta kurset i Viryayoga. Dette er en dynamisk yogaform med fokus på det biomekaniske. Biomekanikk handler om kroppens bevegelser, og denne typen yoga går i dybden på nettopp dette.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Treningsformen har tre nivåer, fra enkelt til avansert, og treningstimen har små filosofiske tema utvalgt av instruktøren. Da vi testet var temaet John Lennons kjente uttalelse om at livet er det som skjer når man planlegger andre ting, altså fokus på nuet.

10 moduler hver time
Grunnideen bak Viryayoga bygges rundt 10 moduler som alle skal gjennomgås på hver time. Disse består av:

1. Oppvarming
2. Solhilsener
3. Stående posisjoner
4. Balanse
5. Armbalanse og mageforsterkende asaner
6. Hofteåpnere
7. Bakoverlente øvelser
8. Fremoverlente øvelser
9. Avslutning
10. Avslapning

Flere treningstester fra Side2:
Bootcamp: Send kroppen på Bootcamp
Meditasjon:- 15 minutter er nok
Catslide: Skli deg til strammere kropp
Corebar: Genial stang med bøy
Bikram yoga: Trening i 40 varmegrader

(Artikkelen fortsetter under bildet)

DETTE SYNES VI:
Camilla: - Jeg har trent Hatha og Asthanga yoga i flere år, og er komfortabel med denne måte å trene på. Det jeg likte med Viryayoga var variasjonen av øvelser. Yogatypen følger et helt spesifikt oppsett, men en del øvelsene byttes ut hver gang i forhold til det man skal konsentrere seg om hver time. Filosofien bak yogatypen, at instruktøren har et ulikt mål og standpunkt for timen, var også noe jeg synes var veldig fint og en litt annerledes vri enn jeg er vant med fra før. Også Shiva-dansen var et morsomt innslag og gjorde at en slappet av og løsnet opp litt. Det er absolutt en god måte å trene på når man har en stillesittende jobb foran en pc-skjerm!

Linn: - Jeg har ikke vært så mye borti yoga, men er kjent med pilates. Jeg trives med østeninspirerte treningsformer selv om jeg vanligvis trener en del vanlig styrke på treningssenter. Viryayoga ga virkelig avslapning i hele kroppen, men jeg savnet litt å kjenne at øvelsene tok på musklene. For en som vanligvis trener med tempo kan denne typen yoga oppleves på to måter: Perfekt avslapning som gir ro i kroppen resten av dagen, eller som litt kjedelig. Men for å løse opp i anspente kontorkropper er denne timen effektiv og avslappende, og gjerne noe man bør gjøre ofte eller i tillegg til annen trening.

HVEM PASSER TRENINGEN FOR:
Treningsformen passer til alle, spesielt personer som sitter mye foran pc-en og gjerne får stive skuldre og andre spenninger.

HVORFOR:
Skal gi kraft og energi, avslapning og vise hvordan man skal bruke kroppen helsemessig riktig.

HVORDAN:
I sal med instruktør. Øvelsene foregår på matter uten andre hjelpemidler enn kroppen selv og et par myke klosser man bruker for støtte. Timen har rolig tempo og foregår gjerne til rolig musikk og tente stearinlys. Mye fokus på pusten.

HVOR:
Viryayoga er på full fart inn i Norge og er å finne på Pilates Room, Pusterommet, Oslo Yoga og det holdes også kurs i Sverige og Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere