Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjekk den slående forandringen

Sist oppdatert:
Ved hjelp av lyssetting og sminke gikk artisten Boggie fra normal til «perfekt» på få minutter.

(SIDE2:) I musikkvideoen til låta «Nouveau Parfum» synger den ungarske sangeren Boggie et oppgjør mot at kvinner blir fremstilt som et produkt mens hun selv forvandles fra normal til «picture perfect» gjennom fotomanipulasjon, eller «digital retusjering», som det også heter.

Her ser du enkelt hvordan øyefarge og form, hårfarge og hårfrisyre, hudfarge og fargen på tennene blir forandret. Urenheter i huden forsvinner og sminke blir lagt på. Til og med halsen blir gjort smalere.

LES MER:Slik sviktet media kvinner i 2013

På noen minutter forandres Boggie fra å være trøtt og usminket til å se ut som en glamorøs modell mens hun kritiserer dagens forbrukersamfunn. Boggie synger at hun allerede er unik og at de ikke kan forandre henne. «Den nye parfymen er meg selv» synger hun og fortsetter «mascara, pudder, leppestift, lipliner, øyeskygge, foundation, negler, pudder - jeg vil ikke ha det».

Videoen har blitt en stor hit på nettet og er en del av en trend som forsøker å avsløre den manglende realismen i kjendiskulturen og reklame.

Sjekk videoen her:

HTML EMBED

Boggie er ikke den første som tar opp temaet. I oktober la GlobalDemocracy ut en video der de gjorde en normal jente til en glamourmodel foran kamera ved å forandre alt fra hud og nese til lengden på bena og formen på brystene.

Den videoen kan du se her:

HTML EMBED

Beviset på at slike digitale endringer skjer i virkeligheten ser vi overalt. Modeller som blir retusjert til det ugjenkjennelige dukker opp støtt og stadig. i 2012 ble Demi Moore retusjert så mye for en kampanje for Lancome at hun ble seende ut som en dataskapt kvinnelig robot. I 2013 ble Britney Spears seende ut som en 20-åring i musikkvideoen til «Scream and Shout», og i høst retusjerte denimmerket Joe`s Jeans det ene låret til en modell så mye at det lot til å være like tynt som underarmen hennes. Bevisene er rett og slett utallige.

Retusjering for alle
Retusjeringen skjer ikke bare blant profesjonelle. Ved enkle tastetrykk kan nå også hvermannsen gjøre ansiktet slankere, nesa mindre, tennene hvitere, smilet dypere og øyenvippene lengre. Ikke nok med det, man kan også sette på seg en fiks ferdig sminkelook.

LES MER:Ser du hva vi har gjort med disse bildene?
Sjokkerende video avslører triksene
Hvorfor har de gjort dette mot Jennifer Lawrence?

Her i Norge ligger appen Facetune på førsteplass over de mest betalte appene, mens Perfect365 ligger på en 24. plass av de mest populære gratis appene. På Google Play ligger Perfect365 på fjerdeplass på listen over de mest populære fotoappene.

ModiFace har blitt lastet ned nesten 27 millioner ganger, og Facetune har siden den ble lansert i mars toppet Apples liste over de mest populære betalte appene. I denne listen inngår tall fra 69 land.

Dårligere selvbilde
Forskning viser at uoppnåelige kroppstyper og uoppnåelig skjønnhet gir kvinner dårligere selvtillit. I en spørreundersøkelse utført av Ungdom mot retusjert reklame fortalte en av tre jenter av de får dårligere selvbilde av reklame for mote.

Samtidig blir digitale endringer i større grad slått ned på, verden over. Dette er med på å bevisstgjøre mannen i gata om hva som egentlig skjer.

Storbritannia har de siste årene slått hardt ned på enkelte reklamer de siste årene, spesielt de som kan skape et dårlig selvbilde hos kvinner. Blant annet ble en reklameplakat for en Dior-mascara, frontet av Natalie Portman, fjernet i Storbritannia grunnet Portmans urealistisk lange øyevipper. Her i Norge ønsker Rød Ungdom at man kan få et retusjifritt byrom .

- Moteindustrien tjener grovt på retusjert reklame, på bekostning av vår dårlige selvtillitt. Moteindustrien vil at vi skal kjøpe produkter som lover å ta oss ett skritt nærmere drømmekroppen. Som samfunn trenger vi å sette grenser for hvem vi lar påvirke de yngste og mest sårbare av oss. Hensynet til ungdoms selvtillit bør veie tyngre enn at noen skal tjene mer penger, har talsperson i nettverket Ungdom mot retusjert reklame tidligere uttalt til Side2.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!