*Nettavisen* Nyheter.

Sjekk Gyrills ubegripelige mobilregning

Foto: (Privat foto)

- Det virker som Telenors selgere ikke skjønner abonnementene heller, sier hun.

28.09.10 22:47

Tidligere dommerfullmektig Gyrill Glambek i Bergen har mobilabonnement hos Telenor. I forrige uke så hun seg nødt til å kontakte mobilselskapet for å få hjelp til å forstå regningen.

Som bildet av fakturaen viser (se hele fakturaen her (PDF)) kan det se ut til at Gyrill betaler mer for å ringe kunder innen Telenors eget nett enn til mobilnumre tilhørende konkurrerende selskaper.

Ifølge regningen har Gyrill betalt 232,74 kroner for 679 samtaleminutter til mobilnumre i andre nettverk. Det gir en minuttpris på 34 øre. Til kunder i Telenor Mobils eget nett har hun betalt 528,57 kroner for 895 samtaleminutter. Snittprisen her blir 59 øre per minutt. Det betyr igjen at samtaler til Telenor Mobils egne kunder tilsynelatende er 74 prosent dyrere enn om hun ringer venner som har abonnement hos andre selskaper.

- Jeg burde nesten be alle mine venner og bekjente til å bytte fra Telenor slik at det blir billigere for meg, ler Glambek overfor NA24.

Har du fått en uforståelig mobilregning? Gi din kommentar i kommentarfeltet nederst i saken eller send en epost til journalisten

I tillegg til prisgåten inneholder fakturaen et vell av ulike datoer. En kjapp opptelling viser at Gyrill må forholde seg til hele 12 ulike avregningsperioder på én og samme faktura.

Enig i at regningen er for komplisert
Overfor Bergens Tidende (BT/bt.no) innrømmer Telenor at noe må gjøres.

- Denne fakturaen er ikke god nok, sier informasjonssjef Per Aril Meling i Telenor til BT.

Han understreker at det ikke er dyrere å ringe innenfor Telenors nett enn utenfor, selv om det ser slik ut på fakturaen. Ifølge Meling ligger forklaringen i at Gyrills abonnement, Supersim L, inkluderer ringetid på 500 minutter og 500 tekstmeldinger.

- Tilfeldigheter kan ha gjort at Glambek har brukt få av de gratis ringeminuttene til å ringe Telenor-kunder, sier Meling til BT.

Startgebyrer og samtalelengder bidrar også til å komplisere fakturaen.

- At Gyrill nylig skiftet abonnement gjør det enda vanskeligere å lage en oversiktlig faktura, sier Meling.

Har bedt om forenkling
Han konkluderer uansett med at fakturaen er for lite gjennomsiktlig.

- Vår fakturaavdeling i Skien har fått i oppdrag om å forenkle mobilfakturaene og jeg regner med at det ikke vil ta lang tid før vi kan gi kundene vår noe som er lettere å forholde seg til, sier Meling til NA24.

- Viser ikke dette uansett at mobilabonnementer er blitt alt for kompliserte?

- Nei, det mener jeg ikke. Men det er klart at vi har en jobb å gjøre med å sørge for at våre kunder til enhver tid har det abonnementet som passer best. Også på dette området har vi forbedringspotensiale, sier en åpenhjertig Meling.

Pessimist
Glambek har liten tro på bedring.

Hun sier hun har ringt Telenor flere ganger for å skifte abonnement, og at hun har prøvd ut flere typer som skulle være rimeligere og bedre tilpasset hennes forbruk.

- De har et virvar av abonnementer som er umulig å skjønne. Det virker ikke som selgerne deres skjønner dem heller, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.