RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjøens råeste

Sist oppdatert:
Lei av bilkøen til Kragerø hver fredag? iOslo.no viser deg råskinnene på sjøveien.

Se bildekarusell nederst i saken.

På Kadettangen, et kvarter utenfor Oslo sentrum, gikk båtmessa «Sjøen for alle» av stabelen i helga.

Her viste forhandlerne frem årets båtnyheter, som varierte i pris fra 12.000 kroner til en håndfull millioner. iOslo.no tok turen til Kadettangen for å finne de raskeste båtene for Oslo-folket.

- Dette er nok den råeste båten vi har, rent fartsmessig, sier markedssjef Henrik Sollie i Goldfish Boat AS, og peker på en Goldfish 29 RIB Tender.

Ikke for familieferien
29-fotern har en maksimumshastighet på noen og 70 knop. Men siden den mangler soveplasser, er den nok lite egnet for familieferier.

- Båten er for de med hytte ved sjøen som trenger en enkel båt til dagsturer. Du får utvidet horisonten, så du plutselig kan finne på å ta en tur til Arendal for eksempel, sier Sollie.

Og prisen for fartsfantomet? Du må regne med å punge ut mellom 1 og 1,6 millioner kroner, avhengig av utstyr.

80 knopp og soveplass
Skulle du derimot ha behov for litt soveplass, er Hydrolift C-31 et greit alternativ til rundt to millioner.

Med en toppfart på rundt 80 knop og soveplass til en liten familie, kan du glemme hytta.

- C-31 har sitt utspring i racing, så det er en familiebåt med vanvittige kjøreegenskaper, sier markedssjef i Hydrolift, Aslak Olseth.

Lillebroren C-24 klarer «bare» 70-75 knop, men satte likevel ny rekord nylig på strekningen Fredrikstad-Hirtshals.

- Med 1,5-2 meter høye bølger brukte den en time og 18 minutter på turen. Det er en snittfart på 52 knop, sier Olseth.

- Ekstrem landsstedsbåt
Det norske firmaet Nor-Tech produserer skreddersydde båter til kresne kunder, og på båtmessa viser de frem en 2002-modell av typen 4300.

- Dette er en av våre «tregeste» båter, med en hastighet på 50 knop, men det er fremdeles Norges mest ekstreme landstedsbåt, designmessig, sier Rune Hogevoll, Nor-Techs forhandler i Norge.

4300-en koster 2,5 millioner brukt, eller det dobbelte hvis du må ha en ny en.

Nor-Tech har spesialisert seg på å skreddersy båtene for kundene sine. Du kan til og med få navnet ditt inngravert i instrumenteringen.

Rister løs
- Akkurat på denne båten har vi laget en senterkonsoll, fordi eieren ønsket seg en båt han kunne kjøre til hytta i Kragerø, sier Hogevoll.

Men tilpasningen av båten har sine begrensninger.

- Det nytter ikke med kjøleskap i båten, for de blir bare ristet i stykker, sier Hogevoll.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere