*Nettavisen* Nyheter.

Sjokkrapporter fra omsorgstjenesten i Tromsø

ANSVAR: I løpet av de siste tre årene har ansatte i kommunen rapportert mindre, større og alvorlige avvik de har opplevd mens de har vært på jobb. Kommunaldirektør Eva T. Olsen og kommuneoverlege Trond Brattland har det øverste administrative ansvaret for tjenestene i kommunen.

ANSVAR: I løpet av de siste tre årene har ansatte i kommunen rapportert mindre, større og alvorlige avvik de har opplevd mens de har vært på jobb. Kommunaldirektør Eva T. Olsen og kommuneoverlege Trond Brattland har det øverste administrative ansvaret for tjenestene i kommunen. Foto: Torgrim Rath Olsen (Nordlys)

Vitnesbyrdene fra de ansatte i pleie- og omsorgstjenesten i Tromsø kommune er like rystende som de er sanne.

TROMSØ (nordlys.no): Sykehjemsbeboere som rømmer og blir funnet iskalde ute i snøen. Kvinnen som har ligget i sin egen avføring gjennom hele natten. Trygghetsalarmen som ikke fungerer etter at den skrøpelige mannen har falt i gulvet. Ansatte som blir truet på livet av de de skal ta vare på. Kraftige medisiner på avveie.

Dette er en del av virkeligheten i pleie- og omsorgstjenesten i Tromsø, beskrevet av de ansatte selv.

Nordlys har siden i sommer arbeidet med å gi offentligheten innsyn i hverdagen i eldreomsorgen. Som vi tidligere har skrevet ønsket vi å gi velgerne denne informasjonen før valget 14. september. Men etter det kommunen beskriver som en misforståelse ble det ikke tilgjengelig før nå.

I løpet av de siste tre årene har ansatte i kommunen rapportert mindre, større og alvorlige avvik de har opplevd mens de har vært på jobb.

Fra 2013 til og med første halvår 2015 er det rapportert om 1286 alvorlige avvik ved pleie- og omsorgstjenestene i Tromsø kommune - fordelt på 565 innenfor hjemmetjenesten og 721 knyttet til sykehjemmene.

Har du eksempler fra hverdagen i disse tjenestene? Enten som ansatt eller som pårørende? Da er vi interesserte i å snakke med deg. Ta kontakt på silje.solstad@nordlys.no eller bengt.nielsen@nordlys.no, eller ring 77610500.

«Fløt» i senga

Avvikene dreier seg om beboere som rømmer, utøver vold og trusler, ansatte som opplever utilbørlig arbeidspress og rutiner som ikke fungerer.

Nordlys vil rapportere om dem fortløpende, men her er noen utdrag direkte sitert med deres egne ord:

«Beboeren satt i stolen på rommet i går kveld, personal på seinvakt, hadde ikke hjulpet beboeren til å legge seg i senga før hun gikk av vakt, og ikke meldt at han satt i stolen. Personal som kom på jobb kl 7 fikk rapport fra nattevakt at beboeren hadde sovet i natt. Ved tilsyn ca kl 7:50, fant personalet beboeren sittende på gulvet i en vridd stilling. Han var kald, skalv, virket stiv i kroppen, og hadde en tydelig kul i pannen. Sengen stod urørt med pynteteppe over.»

«Nattevakt har ikke ivaretatt bruker på rom XX. Døren var låst. Hun fortakte at hun ikke hadde nøkkel til beboerne. Beboer "fløt" i senga ved stell og var iskald og skjelven . Det er tydelig at vedkommende ikke har sjekket beboer iløpet av natta.»

«Flere poser var revet av og var samlet sammen og satt tilbake på multidosen. Posen med kveldsmedisin 2100(08/08) lå øverst. gikk derfor ut fra at kveldens dose ikke var gitt. Jeg oppdaget ikke før på morgenen at jeg hadde gitt han dobbel dose, fordi jeg oppdaget at posen med kveldsmedisinen for neste dag manglet. Desverre!!»

«Bruker falt/skled gå gulvet i går kveld i sin leilighet på XX. Hun hadde på seg trygghetsalarmen. Hun utløste denne flere ganger uten at den gikk gjennom. Undertegnde forsøkte å bruke den da jeg ankom henne i morrest uten at den gikk gjennom. Det virker å være kontaktforstyrrelser i vegguttaket hos henne.»

- Mer involverte ved varslinger

Kommuneledelsen, representert ved kommunaldirektør Eva T. Olsen og kommuneoverlege Trond Brattland har lest deler av rapportene.

- Hva tenkte dere da dere leste dem?

- Selv om vi vet at det gjøres feil i tjenesten er det både interessant og lærerikt å lese dette svart på hvitt, sier Brattland.

- I hvilken grad har kommunens administrative ledelse involvert seg i disse enkeltsakene som offentligheten nå får høre om?

- Når det skjer alvorlige feil skal disse varsles direkte til nærmeste ledelse i tillegg til å beskrives som avvik i avvikssystemet. Vi blir nok mer involverte som følge av varslinger enn av avvik.

- Har brukerne i omsorgstjenesten i Tromsø, slik dere ser det, et verdig tilbud?

- Vi har over tre tusen ansatte i helse og omsorgssektoren i Tromsø kommune. Selv om det gjøres feil i tjenesten gjøres det også svært mye godt arbeid. Man kan ikke vurdere kvaliteten på tjenesten utelukkende ved å lese avviksrapporter.

- Vil kommunen gjøre ytterligere tiltak i tiden fremover for å hindre at lignende ting skal skje?

- Vi har de siste månedene arbeidet med en overordnet kvalitetsplan der vi har pekt ut sju satsningsområder: Legemiddelhåndtering, ernæring, fallforebygging, tvang og makt, etikk, dokumentasjon og smittevern/hygiene

Disse vil kommunen jobbe målrettet med det neste året i tilllegg til et eget prosjekt for legemiddelhåndtering.

Vil registrere alt

Siden 2011 har de ansatte meldt inn avvik gjennom et elektronisk kvalitetssystem kalt «Kvalitetslosen». Tidligere fantes bare dette systemet på papir. Ved å senke terskelen har Tromsø kommune som mål at alle feil som gjøres, uhell som oppstår og uønskede hendelser som skjer, registreres. Hensikten med avvikssystemet er å drive kvalitetsforbedring i omsorgssektoren, ifølge kommuneledelsen.

- Det er hver enkelt ansatt sitt ansvar å melde inn avvik. Med over 3500 ansatte i omsorgssektoren i kommunen synes jeg vi er flinke til å melde inn avvik, sier kommunaldirektøren.

Når et avvik meldes inn går det til nærmeste leder i avdelingen der den ansatte holder til, hvis ikke avviket lukkes eller reageres på innen 30 dager går det videre til enhetsleder. Hvis det heller ikke der skjer noe, går avviket direkte til kommuneledelsen.

- Men dette er et lederansvar primært på den enkelte avdeling, sier Olsen.

Ambisjonen er også at avviksmeldingene skal brukes til å lage statistikk til bruk i det overordnede kvalitetsarbeidet i helse- og omsorgstjenesten.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.