RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjoko-bilde selger mer sjokolade

Sist oppdatert:
Melkesjokolade har fått ny innpakning. Kraft Foods Norge har prøvd en ny forbrukertest, som viser at bilde av sjokoladen utenpå emballasjen får folk til å kjøpe "et lite stykke Norge".

- I det nye designet har vi beholdt de gamle elementene, vi ivaretar det tradisjonelle, det som folk er glad i. Vi har med kuene og gulfargen, sier Marit Myklestad, produktsjef for melkesjokolade i Kraft Foods.

Freias eier, Kraft Foods, baserer seg på en rekke forbrukertester når de lanserer melkesjokoladens nye innpakning i disse dager. Mest avgjørene har teascope-testen vært. Testen foregår i butikkhyllene og måler på tid hvor mye sjokolade som selges. Sjokoladeelskerne falt mer for det nye designet på melkesjokoladen.

- Det nye er et bilde av sjokoladen. Vi har testet mot forbrukere og det viser at bilde av sjokoladen tester veldig bra. Folk er skeptiske når man gjør endringer, men synes det er positivt med bilde av sjokoladen. Den nye Freia-logoen står også sterkere frem, forklarer Myklestad.

Melkesjokoladen er flaggskipet til Kraft Foods i Norge. Noen varianter er allerede ute i butikkene, en "limited edition" 230 grams, samt den lille eventyrsjokoladen. Også firkløver kommer i ny pakning.

- Det er en populær sjokolade det også, men det er melkesjokolade som er flaggskipet vårt. Det er den vi forteller at vi har gjort en forandring på. Melkesjokoladen har en veldig sterk posisjon. Det er nummer én-sjokoladen i forhold til salg i Norge. Men vi må fornye og forandre, så folk skal huske at den er der. Den er så kjent at den trenger litt forandring for å gjøres aktuell hele tiden, sier Myklestad.

Det er et lite stykke Norge som endrer seg?

- Det skjer ikke endringer hele tiden. Sjokoladen fra i 1913 hadde kanskje ikke fungert så veldig godt i dag. Det skjer stadige forandringer i tiden, som vi følger opp. Vi tester det på konsumenter og får deres tilbakemeldinger. Vi fikk tilbakemeldinger om at kunne gjøre designet mer relevant og tidsriktig, sier Myklestad.

Sist melkesjokoladen fikk ny innpakaning var for fire år siden. Fargene denne gangen er mindre klare, og har klare nostalgiske trekk.

Det ser ut som det er retro design?

- Nei, det var ikke sånn vi tenkte. I annonsen ser du også utviklingen som har vært. Den nye Freia-logoen er en logo som vi hadde, den har vært en runde rundt tidligere, nå får vi en loop, sier Myklestad.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere