RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skader rumpa

Foto: Thinkstock
Sist oppdatert:
Maraton kan være skadelig på en rekke måter.

(SIDE2:) Løping er en populær treningsform. Det til tross for at man risikerer mange skader.

En britisk undersøkelse har tidligere vist at 40 til 50 prosent av treningsløpere blir skadet i større eller mindre grad hvert år. De vanligste skadene oppstår i foten, ankelen og knærne. Men også rumpa kan skades ved mye løping, skriver MSNBC.

«Dead butt syndrome»
På engelsk kalles tilstanden for «dead butt syndrome», men det medisinske navnet er gluteus medius tendinosis.

Tilstanden oppstår når underlivsmusklene og setemusklene ikke er ordentlig trent før langdistanseløp. Da vil mindre muskler, som den mellomste setemuskelen, være for svake til å takle presset ved å løpe så langt. Musklene kan derfor bli betente, noe som fører til store smerter.

Kan unngås
Ifølge MSNBC kan dette bli et problem for utrente som skal løpe halvmaraton eller lengre avstander.

For å unngå å rammes av «dead butt syndrome» må man løpe mye på forhånd, men også drive med annen trening, som svømming, sykling eller styrketrening.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere