Skal det være et bunadsslips?

Foto: (sptzbrgn.no)

De populære norske designslipsene er allerede på vei til USA.

13.05.11 09:24

(SIDE2): - Jentene får gjerne bunad til konfirmasjon, mens guttene ikke er ferdig utvokst. Det er få foreldre som gir sønnen bunad senere, og menn prioriterer ikke å kjøpe bunad når de er fullvokst. Men mange får lyst på bunad senere i livet, uten å ha muligheten til å kjøpe det. Derfor har vi laget dette slipset, som ene og alene er et alternativ til den norske bunaden, sier Tanja Holmen til Side2.

Hun og samboeren Jarle Hagen fra Lillehammer står bak nyskapningen, som allerede har fått tildelt Merket for god design fra Norsk Designråd.

SE FLERE BUNADSSLIPS LENGER NED!

Forkjærlighet til norsk design
- Tanken var å skape noe innovativt av gamle tradisjoner. Vi har også en helt spesiell forkjærlighet til norsk design og bunader. Samboeren min har ikke bunad, men han kunne tenke seg det. Slik startet ideen med dette bunadsslipset.

Den høye prisen gjør at mange menn vegrer seg mot å gå til innkjøp av bunad. I dag er det kun 7 prosent av norske menn som har bunad, mens hele 70 prosent av norske kvinner har det.

- Vi lanserte denne nyheten i april 2010, og responsen har vært enorm. Peter Peters brukte slipset vårt da han var Idol-dommer i 2009, og han påpekte flere ganger at han hadde på seg bunadslips. I fjor tok det helt av rett før 17. mai. Vi pakket slips og sendte dag og natt. Det er spesielt hektisk rundt høytider som konfirmasjon, bryllup, jul og 17. mai.

- Norsk design er på vei til toppen
I år har Tanja og Jarle lansert slipset også utenlands.

- Vi har lansert slipset i Canada, USA og Japan. Vi har nettopp vært på messe på Vestkysten av USA, og slipsene ble godt mottatt i det norsk-amerikanske miljøet, men også i designmiljøet, forteller Tanja.

- De er veldig opptatt av skandinavisk design i den vestlige verden. Moods of Norway for eksempel er store i USA, og nå er også flere av de store kjente motehusene inspirert av norsk design, fortsetter hun.

Tanja nevner spesielt Dolce & Gabbanas kolleksjon fra sist vinter, som var tydelig inspirert av Mariusmønsteret og Setesdalsgenseren.

- G-Star Raws modeller kom også ut på catwalken i blå og hvite ullsokker opp til knærne. Og de norske designerne Arne & Carlos selger jo julekuler til 750 kroner pr. stk. Norsk design er på vei opp til toppen, men har nok ikke nådd den helt ennå, forteller hun entusiastisk.

Selger hos flere husflider
Det norske bunadsslipset kommer nå i 22 ulike varianter. Målet er å lage et bunadsslips fra hvert bunadsdistrikt.

- Vi er inspirert av alle de originale bunadene, og gjengir slipset så godt vi kan. Alt er håndlaget, og vi bruker utmerket ull i slipsene.

Det er ingen selvfølge at disse slipsene skulle bli tatt godt imot av norske husflider, men Tanja er overveldet over tilbakemeldingene.

- Vi har kun fått positive tilbakemeldinger. Folk mener det er et kjempeartig produkt. Nå selger vi i retro motebutikker, på Hasla og Norway Designs i Oslo, og i en rekke norske Flid-butikker. Vi er så stolte over å selge dette festslipset, og vi kan garantere at du ville skille deg ut med et bunadsslips, smiler hun.

SE FLERE BILDER AV BUNADSSLIPSENE HER:

4250

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.