RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal granske annonsemarkedet

Sist oppdatert:
Flere store aviser fortsetter med provisjonssystemet som myndighetene forbød i vinter. Det er ikke ulovlig, sier Konkurransetilsynet som nå vil granske hele annonsemarkedet.

Mediene og mediebyråene har i en årrekke operert med et system for godtgjørelser som går tilbake til mediebyråene når de plasserer annonser hos dem. Slike felles avtaler er egentlig ulovlige og i vinter opphevet Arbeids- og administrasjonsdepartementet (AAD) dispensasjonen som avisene og mediebyråene har hatt fra konkurranseloven.

Etter det Propaganda har brakt på det rene, kommer imidlertid avisene til å fortsette med den samme ordningen også i årene fremover. Landets største avis, VG, bekreftet overfor Propaganda for en stund tilbake at de kommer til å fortsette med det gamle systemet. Det kan de gjøre, uten fare for reprimander fra myndighetene.

Ikke snakket med avisene

Konkurransetilsynet, som av departementet er satt til å overvåke at mediene ikke fortsetter med disse felles avtalene, har ikke vært kontakt med noen av de store avisene. Overfor Propaganda bekrefter seksjonssjef Asbjørn Englund i seksjon for medier, telekommunikasjon og helse at mediene gjerne må fortsette med de gamle avtalene.

- De har full anledning til å benytte de samme avtalene, det som er forbudt er et samarbeid om slike avtaler avisene i mellom. Vi har ikke fått noen indikasjoner som tilsier at avisene fortsetter ulovlige samarbeidet. Arbeids- og administrasjonsdepartementet har ikke forbudt noen å ha avtaler mellom aviser og mediebyråer, sier han.

Men selv om Konkurransetilsynet ikke griper inn mot avisenes nye avtaler, betyr ikke det at tilsynet ikke vil se på mediemarkedet. Ifølge seksjonssjef Englund er tilsynet nå i dialog med AAD for å få midler til en bredere gjennomgang av mediemarkedet.

Gjennomgang av markedet

- Vi ønsker å se nærmere på konkurransesituasjonen i annonsemarkedet mer generelt, sier han og viser til at de blant annet ønsker å se på hva mediebyråene og den funksjonen de har på konkurransesituasjonen i mediemarkedet.

- Vi vil se på hvilken betydning disse byråene har i mediemarkedet, om de eventuelt påvirker konkurransesituasjonen og om det må igangsettes tiltak for å bedre konkurransen i mediemarkedet, sier han videre.

- Vi er litt usikre på hvordan vi skal forholde oss til mediebyråene og skal se på ulike tiltak for at konkurransen skal fungere bedre. Man kan blant annet se for seg et annet oppgjørs og rabattsystem enn det bransjen har i dag. Men det er et komplisert system og en stor jobb, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere