RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal lokke svensker til Norge med naken mann

Sist oppdatert:
En naken skiløper skal lokke svenske skiturister til Norge. Også billigere norsk krone skal overbevise svenskene til å velge nabolandet som sin skidestinasjon.

Fem prosent av alle skiløpende svensker drar til Norge når de skal utøve sin favorittsport, men det er ikke nok for Norges Turistråd, som vil ha enda noen flere over grensen, noe de skal få til med en ny reklamekampanje.

Ifølge Dagens Media forsøker Turistrådet å lokke svenske skiløpere til å tro at skigåingen er mye bedre på denne siden av grensen med budskapet "Make your skis happy" og et bilde av en naken mann. Kampanjen går på radio, print, på nett og i bilag til morgenavisene i Midt-Sverige.

- Tidligere har tyngdepunktet for våre kampanjer vært på Stockholm og Göteborg, men denne gangen satser vi mest på steder i Midt-Sverige som Borås, Karlstad og Uddevalla. Når vi ser på våre adresselister mener vi at flere burde komme fra dette området, sier Andreas Näsman, sjef for det svenske markedet hos Norges Turistråd, til Dagens Media.

Norges Turistråd bruker stort sett lokale byråer til å utvikle reklamekampanjer når de skal lokke turister til Norge. Denne gangen har de brukt Gamlin & Zeipel, som er hovedbyrå for turistrådet, samt nettkreatørene i Daddy, et av Sveriges mest anerkjente nettbyårer.

Ifølge Dagens Media valgte 85 prosent av skigående svensker de svenske fjellene i fjor. Ti prosent satte nesen mot Alpene, mens fem prosent dro til de norske fjellene.

- For Norges del har sifrene sett ut som dette en stund. Om vi kan forandre fem prosent til å bli én eller to prosentpoeng til, har vi kommet langt, sier Andreas Näsman.

Ifølge Näsman er formålet med "naken mann"-annonsene at de skal stikke seg ut og vekke oppmerksomhet.

Men det er ikke bare nakne menn som skal lokke svenskene til norske vinterlandskap. Norge har lenge hatt den ulempen at det er dyrt for svenskene å reise hit. I år har den svenske kronen styrket seg noe i forhold til den svenske, noe Norges Turistråd forsøker å få frem i annonsene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere