RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal redde verden med humor

Christer Falck, Silje Stang, Are Kalvø og Trygve Rønningen stiller opp for barn i nød.
Christer Falck, Silje Stang, Are Kalvø og Trygve Rønningen stiller opp for barn i nød. (TV3)
Sist oppdatert:
Norske kjendiser ikler seg røde neser for Redd Barna.

(SIDE2:) Kjendiser med røde neser kommer til å bli et sedvanlig syn utover høsten skal vi tro TV3.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

De står sammen med P4 og Redd Barna i spissen for et nytt prosjekt som forener humor og veldedighet.

Røde neser
Basert på det britiske konseptet «Red Nose Day», skal MTG, som eier blant annet TV3 og P4, samle inn penger til Redd Barna, ved hjelp av spøk, skjemt og røde neser.

Trygve Rønningen, programdirektør MTG Norge, sier at MTG gjennom en omfattende kampanje skal bidra med alt av krefter og kanaler for å støtte Redd Barnas viktige arbeid.

– Humor og underholdning er det vi kan best her i MTG, og vi syns det er fenomenalt å kunne bruke underholdning til å sette fokus på de viktige sakene og formålene som Redd Barna jobber for, sier han i en pressemelding fra TV3.

- Lett og lekent
Blant de norske kjendisene som stiller opp er Are Kalvø som også er styremedlem i Redd Barna og en sentral person i prosjektet.

Han mener dette konseptet en usedvanlig god måte å bruke humor på og samtidig en annen måte å tenke gode saker på.

– Dette konseptet tiltaler meg fordi det er lett og lekent. Vi skal ta opp seriøse temaer med humor som virkemiddel, og på denne måten få folks oppmerksomhet og ikke minst penger, sier han.

Startet i Storbritannia
Red Nose Day er en årlig tv-begivenhet i en lang rekke land, og konseptet kommer opprinnelig fra Storbritannia og stiftelsen Comic Relief. Komikeren Richard Curtis (mannen som har skrevet filmer som «Fire bryllup og en gravferd»og «Notting Hill» og serier som «Blackadder» og «Mr. Bean») startet i 1985 kampanjen som gjennom årene har samlet inn enorme pengebeløp til gode formål, med humor som virkemiddel.

De røde klovnenesene er symbolet for innsamlingen som leder opp til en storslått tv-galla, hvor fokuset er på den gode saken og pengeinnsamlingen, begge deler med glimt i øyet. I Storbritannia sendes showet årlig på BBCs hovedkanal, og de røde nesene preger hele nasjonen i ukene i forkant. Arbeidsplasser, kjendiser, lokalsamfunn og media bidrar alle til innsamlingen med ulike påfunn, etter en oppskrift som nå altså kommer til Norge for å støtte Redd Barna.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere