RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skal spå lesertall på avismarkedet

Sist oppdatert:
Tor Aksel Ødegård i TNS Gallup er i innspurten på anbudet for den store undersøkelsen Forbruker & Media. Nytt av året er metoder for prognoser på avislesing.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) utlyser ny kontrakt for medieindeksen "Forbruker & Media". Den skal være på plass 1. februar neste år og gjelder for tre år, med opsjon på to nye.

Men allerede 1. oktober går anbudsfristen ut, melder MBL-publikasjonen Dagens Medier.

Siden 1989 har TNS Gallup vært leverandør av undersøkelsen som krever store ressurser for å få gjennomført. MMI har vært den eneste reelle utfordreren på medieundersøkelser av denne størrelsen, men har altså ikke greid å kapre kontrakten med NAL/MBL de siste 15 årene.

- Det er absolutt en ressurskrevende undersøkelse som er svært viktig for oss, sier avdelingsleder Tor Aksel Ødegård i media-avdelingen i TNS Gallup. Han avviser at prestisjeargumentet i forhold til konkurrentene er en viktig årsak til at Gallup gjerne vil beholde medieundersøkelsen.

- Vi lever ikke av prestisje, vi er nødt til å ha økonomiske vilkår som er levelige. Prisen har med årene gått nedover, det betyr at vi isolert sett tar en større risiko overfor MBL. Vi må hente dette inn via tredjepart, det vil si mediekundene. For oss har det vært en vellykket strategi å gå ned på prisen på datainnsamlingen, hevder Ødegård.

Hovedkjernen i undersøkelsen er fortsatt at lesertallene skal samles inn over telefon.

- Vi ønsker å levere best mulig produkt til enhver tid og bruker anerkjente vitenskapelige metoder. Derfor kan vi ikke kjøre utelukkende nettløsninger. Kravspesifikasjonen fra MBL åpner heller ikke for en stor andel nettbasert innsamling, sier Ødegård som helst vil holde det meste av innholdet i Forbruker & Media-anbudet hemmelig.

Men én sak røper han: i år vil avisorganisasjonen gjerne ha forslag til prognoser på lesertall.

- Det er spennende å komme opp med metoder som kan gjøre at vi ser fremover. Hittil har vi jo bare kartlagt historiske tall, sier han og medgir at det vil være avslørende for byrået som får kontrakten, hvis spådommene om avislesingen i Norge ikke holder stikk.

- Prognosene vil i hvert fall bli nokså enkle å kontrollere, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere