Gå til sidens hovedinnhold

Skaper steile fronter i Bergen: Rødt kan knuse rødgrønn løsning

De rødgrønne partiene i Bergen vil ha Bybanen over verdensarven Bryggen. Men Rødt vil gå en helt annen vei i den årelange krangelen.

Etter å ha kranglet om hvor Bybanen i Bergen skal gå i ti år, ligger det an til et thrillervalg i Bergen bystyre onsdag.

Stridens kjerne er hvorvidt den nye banestrekningen fra Bergen sentrum til bydelen Åsane, skal legges langs den ikoniske verdensarven Bryggen - eller i tunnel.

Byrådet ønsker at banen skal gå over Bryggen, men møter motstand fra flere hold.

- Bybanen utsettes på ubestemt tid om bystyret går for tunnelen, advarte byrådsleder Roger Valhammer (Ap) da han presenterte byrådets konklusjon i slutten av oktober.

Les også: Byrådet i Bergen vil legge Bybanen langs Bryggen

- Vil være en større fare

Byrådet, som består av Arbeiderpartiet, MDG, KrF og Venstre, har støtte fra SV, men mangler fortsatt tre stemmer for å få flertall for å legge skinnene langs Bryggen.

I forrige uke bestemte imidlertid Rødt seg for å gå imot byrådet og de andre rødgrønne partiene, og dermed ligger det an til et flertall for tunnelforslaget, med et knappest mulig flertall, ifølge Bergensavisen.

- Vi har landet på at vi ønsker å stå på det vi gikk til valg på, og ha en tunnelløsning gjennom sentrum og ikke bygge bybane over Bryggen, sier Mailiss Solheim-Åkerblom (R), som sitter i utvalg for miljø og byutvikling i Bergen bystyre, til Nettavisen.

- Hvorfor kan ikke Bybanen gå over Bryggen?

- Det handler blant annet om reisetiden på banen, at det vil bli lenger kjøretid over Bryggen. I fremtiden kommer vi også til å se mer stormflo, som vil gjøre at Bybanen vil stå i fare for å stå stille hvis man bygger over Bryggen, sier Solheim-Åkerblom.

Hun påpeker også at en dagløsning vil bety en større driftsrisiko, siden banen vil kjøre i sammen trasé som biler og busser.

- Det vil være større fare både for ulykker og forsinkelser på grunn av vanlig trafikk. Dessuten er det kulturminner, og det store flertall i Bergen ønsker å beholde Bryggen både bane- og bilfri - og det er det vi ønsker, sier Solheim-Åkerblom.

Les også: Rødt vil ha Bybanen i tunnel mot Åsane

- Blir latterlig å trekke frem

- Men tunnelløsningen koster jo mye mer, så det blir en mye høyere regning for innbyggerne?

- Nå ligger det et forslag til tunnelløsning på bordet, og det er ingen av partiene som ønsker den løsningen - så den endelige prislappen vet vi ikke. Men vi har hele tiden visst at det mest sannsynlig er dyrere å bygge tunnel enn i dagen, sier Rødt-politikeren, som samtidig understreker:

- Det er mulig å gjennomføre, og det blir litt småpenger når det her er infrastruktur som skal vare i kanskje hundre år. Da synes vi det blir latterlig å trekke fram en litt høyere kostnad på tunnel enn dagløsningen, når man ikke engang vet den faktiske prisen på prosjektet, sier Solheim-Åkerblom.

Mens alternativet over Bryggen er anslått å koste 1,2 milliarder kroner, er prislappen for tunnelløsningen satt til 3,4 milliarder kroner i de alternativene som nå er kjent.

Les også: Frykter skroting av motorveier: Disse veiprosjektene kan stå i faresonen

Byrådet: - Uakseptabel risiko

Byrådet står fast ved at det beste alternativet er å legge banen langs Bryggen.

- Man har en drøss med ulike kriterier som er vurdert, og på de aller, aller fleste er en løsning i dagen veldig mye bedre - både med tanke på kollektivtilbud, økonomi og byutvikling, sier byråd for klima, miljø og byutvikling i Bergen, Thor Haakon Bakke (MDG), til Nettavisen.

Bakke viser til at flere fagmiljøer også anbefaler alternativet som går i dagen.

- Vi har fått en ny utredning, der vi har sett på hva som er konsekvensen av en tunnel. Det som er nytt, og som nok har overrasket en del, er at en løsning ved siden av Bryggen er bedre for verdensarvstedet og for kulturmiljøet, enn en tunnel, sier han.

- Hvorfor er det bedre?

- Når du bygger en tunnel, spesielt i et sårbart område som Bergen sentrum og under fjellsiden bak Bryggen, så må du først lage et hull inn i fjellet. Da må du rive flere gamle og verneverdige bygg, blant annet et bygg fra 1700-tallet og flere funkisbygg fra 70-tallet, sier byråden, og fortsetter:

- Så må du jo ha en stasjonshall under bakken, som er 100 meter lang, 23 meter bred og 10 meter høy, og så må du ha minst to innganger til stasjonen. Og det er det samlede tunneltiltaket som skaper en grunnvannsutfordring, som skaper bevegelse i grunnen og kan føre til setningsskader og skader på bygninger, sier han.

Les også: Solvik-Olsen raser mot SV: - Ser åpenbart ikke på bilistene som vanlige folk

Byråden advarer derfor flertallet i bystyret mot å velge tunnel.

- Denne risikoen kan man ikke planlegge seg ut av sier et samlet fagmiljø, de gjør det klart at det er en uakseptabel risiko – rød varsellampe. Så når man begynner å grave så vet man ikke hva som kan komme til å skje, og det kan få konsekvenser for Bryggen, sier Bakke.

Han frykter også store forsinkelser i prosjektet, om flertallet vraker byrådets forslag.

- Ved å legge Bybanen ved Bryggen, så kan du ha en bybane til Åsane cirka rundt 2031, som er under ti år fra nå. Ellers blir det utsatt på ubestemt tid , sier han.

- Må slutte å krangle

Høyres gruppeleder i bystyret, Harald Victor Hove, ber politikerne nå slutte å krangle.

- Høyre vil bygge bybanen til Åsane, og mener at nå må vi slutte å krangle og begynne å bygge. Gjennom vårt historiske sentrum må bybanen gå i tunnel fordi da kan Norges tredje mest besøkte turistattraksjon, Bryggen, bli et sted for folk, ikke bare et sted for trafikk, sier Hove i en kommentar til Nettavisen.

Rødts Solheim-Åkerblom, har tro på at det blir flertall for en tunnel.

- Nå har det vært et flertall i bystyret for å gå for tunnel, og jeg tror at det flertallet vil komme i morgen. Men det er ikke veldig store forskjeller, og det kan komme opp andre forslag fra partiene enn det som ligger på bordet, sier hun.

Bystyremøtet som skal avgjøre Bybanens videre skjebne, starter onsdag klokken 12.