RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skikkelig luksus fra Askeladden

Her har vi en askeladd som ikke ligner på en Askeladd. Sjekk den nye Z8.

GPS’en logger jevnt 37-38 knop, og jeg må se nærmere på bølgene rundt meg en gang til.

Er de virkelig så krappe og store som det virkelig ser ut til?

For om bord i Askeladden Z8 føles det nemlig ikke slik. Med et tungt og solid boff splitter skroget de skarpe frisk bris-bølgene uten ulyder eller ubehageligheter av noe slag.

Det er lett å forestille seg masse sommerglade mennesker om bord som ikke får konversasjonen nevneverdig forstyrret på vei hjem over et åpent fjordstykke. I tillegg svarer båten fint på bruk av trim og trimflaps.

Direkte leken er den 3,1 tonn tunge båten imidlertid ikke, og du må bruke rattet en del for å få til nødvendige kurskorreksjoner mellom bølgetoppene.

KOMFORT: Praktiske løsninger under dekk, kombineres med komfortabel luksus.
KOMFORT: Praktiske løsninger under dekk, kombineres med komfortabel luksus.

Langt over standard
Askeladden Z8 er en verdig toppmodell og en vellykket debut i markedet for store og kostbare daycruisere. For det er ikke tvil om at Askeladden har tatt et solid steg bort fra de mer folkelige segmentene verftet normalt opererer i.

Med en drøyt åtte meters daycruiser, der prislappen fort nærmer seg 1,4 millioner med alt utstyr og elektronikk på plass, frir man nå til et helt annet publikum.

MER KOMFORT: Godt med plass og komfortabelt støynivå.
MER KOMFORT: Godt med plass og komfortabelt støynivå.

Samtidig er Z8 et klart bevis på at man har tatt med seg de praktiske lærdommene om båtbruk i nordisk klima, opp i en klasse der kanskje Middelhavsegenskaper teller mer hos andre produsenter.

Smart kalesje
Et eksempel er den geniale Z-Top, som gjør fomling med kalesje en saga blott. Det går litt utover høyden under kalesjen, men i en båt som Askeladden Z8, spiller det en underordnet rolle.

Den L-formede sitteplassen ved siden av føreren utgjør en lun og sosial sittegruppe, som også fort lar seg omgjøre til en svær solseng.

STILLE: Den store Askeladden bryter bølgene så nydelig at passajserene nesten ikke merker bølgene.
STILLE: Den store Askeladden bryter bølgene så nydelig at passajserene nesten ikke merker bølgene.

Den kompakte, utendørs bysseløsningen holder til daycruiser-bruk og noen dagers overnattingstur. For Askeladden Z8 er tilsynelatende ikke noen typisk bobåt av design og utforming. Likevel har man klart å utnytte plassen under dekk på en fornuftig måte, og to personer kan være om bord ganske lenge uten å få hjemlengsel.

Z8 byr på en fin førerplass, som følger hovedtrekkene fra andre Askeladden-modeller. Stolen er en historie for seg; den kan justeres, foldes og blant annet fungere som en fjærende ståstol.

ENDA MER KOMFORT: Mye likt resten av Askeladden-serien. Lekkert og praktisk med skikkelig smart stol-løsning.
ENDA MER KOMFORT: Mye likt resten av Askeladden-serien. Lekkert og praktisk med skikkelig smart stol-løsning.

Flere motorvalg
Selv om Askeladden Z8 også kan leveres med 6,2 liters V8 bensinmotor, vil nok de aller fleste synes Cummins MerCruiser 4,2 ES 320 er det beste motoralternativet.

Rekkesekseren på 4,2 liter går relativt pent, selv om du alltid bærer med deg en markert dieselkarakter. En fornuftig drivstofføkonomi og et solid dreiemoment som dytter båten raskt opp i plan, er sterke argumenter for dieselversjonen.

Vi logget Askeladden Z8 til en toppfart på 38 knop ved 3.850 o/m, noe som også stemmer godt overens med Askeladdens egne opplysninger. Det er en hastighet båten takler uten å mukke, og kjennes trygg og stabil. Med 3.000 o/m på turtelleren, går det rundt 30 knop, en rask marsjfart der verken mekanikk eller båt føles stresset.

Kostbar
Med en grunnpris på drøyt 1,2 millioner, er ikke Askeladden Z8 noe for de brede lag av folket. Når du først er i gang, legger du helt sikkert til Topline-pakken med trimflaps, teakdør og -dekk, samt defroster til litt over 100.000.

Så kommer kartplotter og litt annet snadder i tillegg.

Les flere båttester på kastloss.no

Les mer om båt og båtliv i Nettavisens båtmagasin

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere