*Nettavisen* Nyheter.

Skjennepreken ga resultater

Juryleder Jostein Borgmos skjennepreken overfor egne reklamekollegaer ga resultater. Da den nye fristen var gått ut for Sølvtaggen, var det kommet inn ytterligere 15 bidrag.

20.06.08 11:03

I utgangspunktet så det ut som om det kun skulle bli to innsendte bidrag til septemberkåringen av Sølvtaggen, reklamekonkurransen på Internett som Propaganda arrangerer i samarbeid med INMA og MSN.

Dagen etter at fristen var gått ut, kom juryleder Jostein Borgmo på banen med en skikkelig skjennepreken til de kreative. Borgmo, som selv er tekstforfatter, mente at reklamebyråene måtte skjerpe seg.

- Denne konkurransen er laget for de kreatives egen skyld, men hvis byråene gir blaffen i å slutte opp om konkurransen, er det ikke rart hvis dette også går utover annonsørene, og at man i tilfelle mister de gode idéene, sa han og ga en tre dagers ekstra frist til å melde på Internett-kampanjer.

Det er mulig at Borgmo hadde kjeftet så høyt at Propaganda egentlig ikke hadde trengt å publisere den. I hvert fall strømmet det inn tre nye bidrag allerede før artikkelen kom på luften.

Og i etterkant har det kommet inn 15 bidrag til slik at det til sammen er 20 innsendte arbeid fra forrige måned. Det innebærer at september måned gikk fra å være den dårligste måneden siden Sølvtaggen startet før sommeren til den beste, i hvert fall volummessig.

Det er Virtual Garden sammen med Leo Burnett som har sendt inn flest bidrag blant de kreative med tre hver. Blant annonsørene er Telenor suverene på Internett-reklame med hele seks forskjellige kampanjer fordelt på tre ulike reklamebyråer (Leo Burnett, New Deal og Virtual Garden). Fire av de seks kampanjene var ulike bredbåndskampanjer for ADSL (to stykk ADSL med ulike reklamebyråer!), SHDSL og kabeltilknytning, mens en var for fasttelefon-tjenester og en for filter i forbindelse med e-posttjenester.

I Telenor-sammenheng får dessuten Sølvtaggen et ekstrapoeng. Teleselskapet er i ferd med å avgjøre hvilke reklamebyråer det skal knytte til seg i fremtiden (i dag er det tre). Det gjør utfallet av kåringen enda mer spennende i forhold til hvilket av de tre nåværende byråene som kommuniserer best på Internett.

Her kan du se alle bidragene i Sølvtaggen for september

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.