*Nettavisen* Nyheter.

Skjønner du noe av dette?

Leiebil er ikke lett... For Collision Damage Waiver må du ha, men trenger du virkelig en Personal Accident Insurance? Og har du tenkt på WWI?

06.07.11 09:59

De fleste har opplevd det: Du trodde alt var i orden med leiebilen. Men når du skal hente bilen, blir du tilbudt en rekke forsikringer - som har det til felles at de er temmelig uforståelige.

PAI, PAE, Extended Protection og UMP. Eller kanskje det skal være en SLDW, Super Loss Damage Waiver? Den er viktig. Eller?

- Det finnes et hav av ulike forsikringer, og de har gjerne forskjellig navn hos ulike leverandører, sier informasjonsansvarlig Anna Madsen hos Holidayautos.no.

Hennes selskap formidler biler for en rekke utleieselskaper, og må dermed - i likhet med sine kunder - forholde seg til flere forskjellige ordninger.

Madsen medgir at det kan være vanskelig å holde oversikten. Derfor sender selskapet alltid ut et infoskriv om forskjellige tilleggsforsikringer kundene kan bli tilbudt.

Her står det blant annet: "Representantene for den lokale bilutleieren vil av og til med ulike midler prøve å selge de nevnte forsikringer til deg. Dette skyldes at en stor del av lønnen deres er provisjonsbasert. Disse forsikringene er frivillige, og hvis du skriver under på noen av disse forsikringene, har du inngått en avtale med leverandøren som du ikke kan gå tilbake på."

Dette bør du ha
De fleste store bilutleieselskaper - og agenter - har følgende innbakt i prisen når du bestiller fra Norge:

* Third Party Insurance - ansvarsforsikring (alle europeiske biler må ha dette).
* Collision Damage Waiver (CDW)/Loss Damage Waiver (LDW) - kaskoforsikring.
* Theft Protection (TP)/Theft Waiver (TW) - tyveriforsikring, men ikke for personlige eiendeler.

- Med disse tre har du egenandelsreduksjon ved kollisjonsskade og tyveri, med et maks beløp man kan risikere å måtte betale. Man trenger ikke flere forsikringer om man ikke ønsker det, sier Heidi Larsen, "reservations & customer support manager" i Europcar Norway.

Slipp egenandelen
De siste årene er det blitt mer vanlig å betale seg vekk fra en mulig egenandel ved skade.

Det finnes flere ordninger, og - ikke overraskende - mange navn på dem. Hos Holidayautos heter det ganske enkelt "Egenandeleliminering" når du bestiller fra Norge.

Hos Europcar heter denne tilleggsforsikringen SLDW – Super Loss Damage Waiver.

- Dette er helt valgfritt, men noe mange ønsker spesielt i forbindelse med private feriereiser, for å unngå ubehagelige overraskelser dersom bilen for eksempel blir skadet mens den står parkert. Dermed kan kunden sove godt og ikke bekymre seg unødig, sier Larsen i Europcar.

Et annet navn på denne forsikringen er "Excess". Egenandel ved tyveri eller skade ligger som regel på mellom 5.000 og 7.000 kroner. Denne blir altså redusert eller fjernet om man har en slik tilleggsforsikring.

Mathieu Veulemans, fungerende leder i Forbruker Europa, har ikke noe standardsvar på om det er lurt å kjøpe denne type forsikring:

- Hvorvidt det er hensiktsmessig å kjøpe ekstra forsikring for å eliminere eller minske selvrisikoen avhenger av hvor mye selvrisiko er på, hvilken bil det er snakk om, hvor erfaren sjåfør man er, og ikke minst, hvor bilen skal befinne seg i leieperioden. Jo større selvrisiko, desto mer skal man overveie å tegne ekstra forsikring for å redusere den.

Se opp for steinsprut
Noe som normalt ikke dekkes av de vanlige forsikringene, er steinsprut, skader på interiør, dekk og speil. Mange har fått seg en overraskelse her.

- Dette må forbrukerne være klar over. Og igjen; de må vurdere å få dette dekket med en ekstraforsikring, sier Veulemans.

Europcar tilbyr en såkalt WWI-forsikring - som dekker nettopp dette.

Men: Kjøper du egenandelseliminering, kan det være at du uansett ikke må dekke denne typer skader. Sjekk i forsikringspapirene før du bestiller, og i hvert fall før du kjører av gårde.

Disse trenger du ikke
Leiebilselskapene tilbyr også en rekke andre forsikringer som du i de fleste tilfellene ikke trenger:

* Personal Accident Insurance (PAI), Emergency Sickness Protection (ESP):
Dekker sykdom og medisinske utgifter - som i de aller fleste tilfeller dekkes av reiseforsikringen din.

* Personal Accident and Effects Coverage (PAEC), Personal Effects Insurance (PEI):
Dekker tap eller skade på bagasje og private eiendeler i bilen. Dekkes ofte av reiseforsikringen, og dessuten: Ikke legg igjen verdisaker når du forlater leiebilen!

* Extended Protection (EP) - utvidet ansvarsforsikring:
Denne forsikringen øker ansvarsbeløpet i hovedforsikringen. Som regel ganske kostbar, og sjelden nyttig all den tid du må gjøre MYE skade for å gå ut over det vanlige ansvarsbeløpet.

* Uninsured Motorist Protection (UMP):
Mest aktuell i USA. Denne forsikringen gjelder dersom en uforsikret sjåfør kjører på deg. Dette er en type personlig ulykkesforsikring, og dersom du allerede har en fullgod ulykkes- og reiseforsikring, betyr det at du blir dobbeltforsikret.

I USA
Supplemental Liability Insurance (SLI):
I "søksmålenes hjemland" kan denne utvidede ansvarsforsikringen være god å ha: Den beskytter deg nemlig mot søksmål. Forsikringssummene kan variere, men ligger normalt på rundt én million dollar (snaut seks millioner kroner).

- Skriv ikke under...
...på noe du ikke forstår!

Dette er det klare rådet fra både Veulemans, Madsen og Larsen.

I tillegg til forsikringsavtalene, er det også andre avtaler som tilbys:

Mange steder blir man for eksempel tilbudt å kjøpe en tank rimelig bensin. Hvis du aksepterer denne valgmuligheten, skal bilen leveres tilbake med tom tank.

- Om du skulle inngå en avtale med den lokale utleieren, er det viktig at du får dette skriftlig på kontrakten, påpeker Madsen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag