*Nettavisen* Nyheter.

Skjønnheter jakter sminkekontrakter

Før mente superstjernene at sminkekontrakter ødela imaget. Nå kontrer de paparazzi-fotografene med dem.

01.10.06 10:57

Kjendiser pleide å synes at kosmetikkontrakter ødela imaget. Nå brukes de for å bygge det opp.

NA24 - din næringslivsavis

Umettelig publikum
Ifølge magasinet Time er det i 2006 ikke lenger noen skam for berømtheter å tjene litt ekstra cash på å reklamere for skjønnhetsmerker.

- Eksplosjonen i tabloidpressen og internett har gjort det generelle publikum umettelige. Folk vil ha en følelse av familiaritet til mennesker til ser opp til, sier John Demsy, sjef for Estée Lauder, til Time.

En celebritet kan få opp til 12 millioner dollar for en kontrakt. Det er mye penger, men Demsey mener skjønnhetene er verdt det, dersom de blir merkevaren. Det er tilfellet med skuespiller Gwyneth Paltrow, som Estée Lauder signerte en gullforgylt kontrakt med i fjor.

Klikk på bildet for å forstørre.


Catherine Zeta-Jones, som signerte med Elizabeth Arden i 2002, gikk i bresjen for å ta opp samarbeidet med kosmetikkgigantene. Hun var en av de første superstjernene til å signere en kontrakt av den typen på mange år.

- For ti år siden syntes ikke celebritetene at det var noen smart karrierevei. De mente at slike avtaler kolliderte med yrkesfokuset. Nå virker det som om stjerner ser en mulighet til å presentere seg til publikum mer kontrollert enn tabloidene presenterer dem. Som et resultat blir paparazzi-bildene mindre ettertraktet. Tidligere ble slike avtaler sett som overeksponering, men nå er det akseptert, sier Scott Beattie, sjef for Elizabeth Arden til Time.

Klikk på bildet for å forstørre.

Gode penger
Ikke minst er det en god anledning for stjernene til å tjene penger. For Revlons Julianne Moore kan det for eksempel gi henne en mulighet til å være med i en lavbudsjettfilm. Uma Thurman gjorde jobber for Lancome da hun hadde små barn.

Men Jonah Bloom, redaktør for Advertisting Age, mener man må bruke kjendisene både forsiktig og smart, for å få valuta for millionene. I dag er det Idol-deltakere og MySpace-medlemmer som er morgendagens kjendiser.

Hvem jobber med hvem
Guerlain har Oscarvinner Hilary Swank i en sexy kampanje for Insolence.

Elizabeth Ardens Catherine-Zeta Jones topper lønnslisten med 20 millioner dollar i året.naomi

Klikk på bildet for å forstørre.

L'Oréal benytter serier med skjønnheter i reklamene, inkludert Penelopé Cruz, Scarlett Johansson, Milla Jovovich, Beyoncé Knowles, Heather Locklear, Eva Longoria og Diane Keaton.

Estée Lauder satser på prektige Gwyneth Paltrow som signerte en multimilliondollarkontrakt i 2005 for å reklamere for Pleasure parfyme.

Chanel brukte etter sigende 43 millioner dollar på den spektakulære reklamefilmen med Nicole Kidman. Kidman skal sitte igjen med 4-5 millioner dollar selv.

Revlonstjerner er Halle Berry, Kate Bosworth, Eva Mendes, Julianne Moore og Susan Sarandon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Diro satser på glamour med seks millioner dollarskvinnen Charlize Theron for Jadore og Sharon Stone for antiaging krem.

Avon går for latinsk skjønnhet med Salma Hayek, i en kontrakt verdt en ukjent engangssum, samt 1 millioner dollar årlig til saken «Speak Out Against Domestic Violence».

Max Factor låner Carmen Electras energi. Kontrakten ble signert tidlig i 2006 men skal revurderes etter en episode med den kontroversielle Howard Stern i april.

Klikk på bildet for å forstørre.

Givenchy bruker Liv Tylers alveriske skjønnhet til å promotere både parfyme og kosmetikk.

Jennifer Lopez har lansert sin egen parfyme, det har også artist Britney Spears, skuespiller Sarah Jessica Parker og supermodell Naomi Kampbell.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.