*Nettavisen* Nyheter.

Skli deg til strammere kropp

SKLI: Trening med Catslide betyr at man sklir rundt på gulvet - skikkelig styrketrening for hele kroppen med andre ord. Her Side2s Camilla Flaatten i sving på Elixia. Foto: Linn de Lange (Side2)

Side2 har testet høstens smidigste treningsnyhet.

(SIDE2): Det ble mye stønning og støle muskler da Side2 testet ut en av høstens treningsnyheter, «catslide».

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Dette er en effektiv og intensiv styrketrening som utfordrer hele kroppen. Spesielt jobbes det med kjernemuskulaturen og treningen foregår i sal med fire, små sorte matter som glir mot gulvet som eneste hjelpemiddel.

SIDE2 TESTER: Denne høsten tester Side2 ut nye og morsomme treningstimer på forskjellige treningssentre. Øvelser man kan gjøre ute, hjemme eller selvsagt på treningen. Følg med på Side2 hver mandag!

Skli kroppen sterk
- Det er en god måte å utfordre kjernemuskulaturen på. Catslide er en ny måte å trene på i og med at man sklir rundt. Det er godt for magemuskler, balanse og styrking av kroppen generelt, sier personlig trener og instruktør ved Elixia Colosseum, Rita Simonsen, til Side2.

Passer for de fleste
Dette er en treningsmåte som passer for alle, men har man vond rygg så anbefaler Simonsen heller at man fokuserer på coretrening.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Camilla Flaatten

Enkelt å gjøre hjemme
I utgangspunktet trenger man bare et gulv og fire små glatte matter, sokker eller annen man kan skli på og slik kan man enkelt gjøre øvelsene i eget hjem.

- Er du på hytta kan du ta fram tjukke sokker som du kan skli rundt på gulvet med, det er ikke verre en det, sier Simonsen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Camilla Flaatten

DETTE SYNES VI:
Camilla: - Jeg trener spinning og yoga til vanlig, og får da trent beina en del, men i denne typen øvelser får en virkelig trent bakside lår og rumpe på en helt annen måte. Det er skikkelig tungt, veldig morsomt og svetten siler! I starten slet jeg litt med å få tak på særlig øvelsene der en bruker armer og skal ha strak kropp – da merket jeg det godt i korsryggen. Men det er bare teknikk det går på, og det tar noen ganger før det sitter. Målet er å klare stjerneposisjonen gjentatte ganger.

Linn: - Jeg trener en del styrke til vanlig, men siden det går en del i apparater var det gøy med en helt ny måte å trene på. Øvelsen for bakside lår var veldig effektiv og man kjenner at det tar med en gang. Armer og mage fikk også kjørt seg og de ellers kjedelige armhevningene og planken for magen fikk en ny vri. Veldig fint at man kan tilpasse øvelsene til eget ferdighetsnivå, da kan man avansere etter hvert og få fremgang. Stjerneposisjonen tar mage, armer, bein og balanse i en og samme øvelse, så her utfordrer man hele kroppen bare ved hjelp av egen kroppsvekt og de små mattene.

Klikk på bildet for å forstørre.

HVEM PASSER TRENINGEN FOR:
Treningsformen passer for alle og man kan tilpasse øvelsene til eget nivå. De som ønsker en utfordring kan gjøre øvelsene på tærne og med strake armer i de fleste øvelsene, mens mindre trente kan ta dem på albuene og knærne. Har man problemer med ryggen anbefales heller annen trening ettersom mange av øvelsene belaster rygg og korsrygg.

HVORFOR:
God styrketrening for hele kroppen, spesielt for magemusklene og også for balansen. Trening på en litt ny måte som kan være fint for deg som ønsker variasjon.

HVORDAN:
Gruppetrening i sal med instruktør. Man glir rundt på gulvet og gjør styrkeøvelser ved hjelp av fire små matter. Treningsformen kan man lett kopiere til hjemmebruk ved å erstatte mattene med eksempelvis et par sokker som glir. Pluss for at timen også tilbys som 40-minutters økt for folk i farta.

HVOR:
Catslide tilbys ved et utvalg Elixia-sentre samt på treningssenteret Krønsj. Sjekk timeplanen på ditt lokale senter eller kjøp egne matter for hjemmebruk på www.catslide.no.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Linn de Lange

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.