Natt til tirsdag ble nok en Airbus-maskin rammet av en fatal flyulykke. 153 mennesker var om bord i flyet da det styrtet i Det indiske hav. I skrivende stund er det funnet én overlevende etter ulykken. Ulykken skjedde bare 30 dager etter at Air France 447, også en Airbus-maskin, styrtet i Atlanterhavet 1. juni. Alle de 228 personene om bord mistet livet.

I tillegg har det kommet fram at en rekke Airbus-maskiner har hatt feil med sine hastighetsmålere det siste året. Videre måtte en Airbus A330 nødlande i Guam i begynnelsen av juni etter at det oppsto brann i cockpiten, og en russisk Airbus A330 måtte nødlande på grunn av en sprekk i frontruten. I midten av juni måtte et passasjerfly av type Airbus A320 nødlande på Gran Canaria etter melding om brann. Ingen ble skadd under de tre sistnevnte hendelsene. Til tross for de nevnte Airbus-episodene, mener en flyekspert at det er en ren tilfeldighet at Airbus-flyene rammes igjen.

Uheldige omstendigheter
– Vi kan ikke si at én flytype er sikrere enn en annen. Man kan kanskje gjøre det ut fra en statistikk. Men dette er i utgangspunktet uheldige omstendigheter, og tilfeldig at Airbus har fått støyten nå i det siste, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

Les også: Ikke fly med disse

– Selvsagt er det veldig kjedelig at dette skjer, og vi vet jo ikke hva som er årsaken i dette tilfellet. Men det er fortsatt trygt å fly, selv om vi har hatt flere ulykker det siste. Luftfarten er fortsatt den tryggeste måten å bevege seg på fra A til B. Men det vi som flyselskap og flyindustrien forsøker å gjøre, er å finne årsaken til ulykkene og ta lærdom av det, sier Hesthammer.

– Alle flyselskapene i Europa har sikkerheten i høysetet. Det er ikke noe vi driver lottovirksomhet med, legger han til.

Feil hos det aktuelle Airbus-flyet
Franske luftfartsmyndigheter påviste flere feil hos det aktuelle Airbus-flyet, som styrtet i Det indiske hav, under en inspeksjon i 2007. Dette medførte i at EUs sikkerhetskomité ville granske flyselskapet Yemenia, som eies av Jemen og Saudi-Arabia. Jemens transportminister hevder derimot at flyet gjennomgikk en grundig inspeksjon i mai måned.

Airbus har nå samlet en gruppe etterforskere som skal sendes til Komorene for å granske årsaksforholdene. Airbus A310-maskinen ble bygget i 1990 og har blitt brukt av flyselskapet Yemenia siden 1999.

Les også: Airbus-fly styrtet
Les også: – Fant flyvrak og omkomne
Les også: – Ikke noe galt med Airbus-flyet
Les også: Fant feil på ulykkesflyet i 2007
Les også: Et barn (5) overlevde flystyrten

Det siste året har det vært syv alvorlige flyulykker i verden, og flere av dem har fått bred dekning i media.

– Har det vært flere ulykker det siste halve året enn normalt?

– Det tør jeg faktisk ikke å si. Jeg tror ikke det har vært flere, men det har vært flere i nærområdet vårt. Det er nok en tilfeldighet at det har vært en del ulykker i vårt nærområde. Sånn sett kan man si at Yemenia-ulykken ikke er vårt primærområde, og hadde det ikke vært for de andre ulykkene, så hadde ikke denne ulykken blitt omtalt like mye, sier Hesthammer.

Flyulykker de siste fem månedene
30. juni: 153 personer savnet etter ulykken i Det indiske hav.
1. juni: 228 omkom da Air France 447 styrtet i Atlanterhavet
20. mai: Et indonesisk militærtransportfly av type C-130 Hercules styrtet i en landsby på Java. 97 mennesker omkom.
6. april: Et indonesisk militærfly av type Fokker-27 krasjet under landing på Java. 24 mennesker omkom.
25. februar: Et passasjerfly krasjer like før landing på Schiphol-flyplassen utenfor Amsterdam. Ni omkom og 50 ble skadd.
12. februar: Et passasjerfly styrter i et bolighus i Buffalo, New York. 50 mennesker omkom.
8. februar: Et passasjerfly krasjer i en elv i Amazonas. 24 mennesker omkom.

Flere ulykker
Videre forteller Hesthammer at det er en sammenheng mellom økning i luftfarten og antall ulykker.

– Ja, rent statistisk vil det være det. Flere biler på veien fører til flere ulykker. Men prosentvis kan man ikke si at ulykker har vokst i forhold til antall bevegelser, så det er ingen stigning der. Transportsektoren blir bare sikrere og sikrere, men dessverre kan man aldri garantere for at det ikke skjer ulykker. Det er alltid forbundet en viss risiko med å forflytte seg fra A til B, sier han og understreker at luftfart er den desidert tryggeste reisemåten.

Råd til folk med flyskrekk
Hesthammer sier at en ulykke ikke er en enkelt hendelse, men at det er sammensatt av en kjede med uheldige omstendigheter, og i 99,99 prosent av tilfellene skjer det ingen ulykker. Men han skjønner godt at de siste flyhendelsene kan skape forsterket frykt hos folk som lider av flyskrekk.

– Tipset er å snakke med flykyndige folk for å få litt fakta omkring det å fly, og kanskje få avsannet en del av mytene. Det er en del av de med flyskrekk som bærer på en del myter som ikke er riktige. Ikke gru deg før flyturen, prøv å slappe av, og gled deg til det som er på den andre enden. Og vær klar over at man er i trygge hender, sier han.

– Alle lyder er en potensiell fare for alle med flyskrekk, men de lydene er der for en grunn. De har en funksjon, og de som sitter i cockpit har kontroll på dette, legger han til.