RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skru ned forventningene

Sist oppdatert:
Playstation 3, Xbox 360 og Nintendo Revolution. Forbered deg på en naturlig evolusjon, ikke en revolusjon.

Forventingene til de nye spillkonsollene fra Sony, Microsoft og Nintendo er skyhøye, og de kommer bare til å øke jo nærmere lanseringsdatoene vi kommer. Men hva kan vi egentlig forvente av «den neste generasjonen»?

Nintendo legger listen, med navnet på sin konsoll, rett oppunder revolusjon, men de legger antagelig listen altfor høyt. Vi snakker bare om en naturlig teknisk utvikling, og det kommer til å ta år før det dukker opp spill som virkelig utnytter potensialet i de nye maskinene.

«Same shit, new wrapping»
Det er få eller ingen utviklere som har har fått anledning tilå sette seg ned å virkelig finkikke på teknologien som driver Xbox 360, Playstation 3 og Nintendo Revolution. Til det har Microsoft, Sony og Nintendo hatt altfor dårlig tid.

De først spillene til de nye konsollene vil bli konverteringer av gamle spill og nye spill med «mer av det samme». Skytespill, bilspill, sportsspill. Det kommer bare til å se mye bedre ut.

Som utvikleren David Cage i Quantic Dream sier i et intervju med det anerkjente spillbladet Edge:

- Jeg skriver ikke en bedre bok fordi du gir meg en bedre penn.

De nye spillene
Den neste generasjonen av spill kommer først og fremst til å se bedre ut, veldig mye bedre ut. Fantstisk grafikk, slående animasjoner og sjokkerende spesialeffekter kommer til å reise nakkehårene på mang en spillentusiast i tiden fremover.

Og en stund kommer dette til å holde, vi kommer til å glede oss stort over hvor fantastiske spill vi har fått nå. Men om ikke lenge er den nye teknologien dagligdags, og vi husker ikke lenger så godt hvorfor vi er så fornøyde med de nye spillene. Skytespill er skytespill, bilspill er bilspill og det begrensninger på hvor kreativ en kan være med «FIFA».

Det er da vi trenger de nye spillene. Spillene som vrir og bender teknologien for hva den virkelig er god for, og gir oss spillopplevelser vi tidligere ikke har hatt.

Men nye ideer, nye verktøy, nye konsepter. Dette tar tid. Du bør forberede deg på at de første spillene til den neste generasjonen av konsoller ikke blir så slående som vi gjerne skulle ønske. De kommer, men antagelig ikke før nærmere 2007.

Hva kan du forvente deg?
Først og fremst vil de første neste-generasjonsspillene demonstrere hvor kraftige maskinene er.

Det første vi vil legge merke til er at alt blir større. Der hvor denne generasjonens spill har ti fiender på skjermen, vil neste-generasjons ha hundrevis eller tusenvis. Ikke fordi det tilfører spillet noe særlig (annet enn at det ser stilig ut), men fordi utviklerne kan. Last ned filmer fra «Kameo» til 360 og «Ninety-Nine Nights» til PS3 for å se hva vi mener.

Omgivelsene blir mye mer virkelighetstro. Stadig flere overflater reflekterer det samme som de gjør i virkeligheten. Du vil for eksempel være i stand til og se hva slags type maling som er brukt på en vegg. Utviklere vil også bruke heftige grafiske teknikker for blant annet å lage mennesker som ligner på nettopp det, og ikke plastfigurer.

Ulike kule grafiske effekter er også i anmarsj. «Parallax mapping» er den vi har hørt nevnt flest ganger. Kort fortalt er det en teknikk som får ulike overflater til å se enda mer realistiske ut. Det nederste bildet over demonstrer hvordan det brukes på et av brettene i «Perfect Dark Zero».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere