RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skulle vokse – gikk konkurs

Sist oppdatert:
Rostra skulle bli blant de ti største byråene i Norge. Slik gikk det ikke. I 2001 mistet Rostra sin største kunde, Expert. Etter det gikk det nedover.

I 1997 var Rostra et av de aller mest lønnsomme reklamebyråene i landet, i forholdet mellom byråinntekt og overskudd. Byrået var relativt lite, drev sin virksomhet fra Skårer og hadde Expert som eneste store kunde.

I 1998 ble det besluttet at byrået skulle ekspandere. De fant veien til Oslo-markedet og hadde en positiv utvikling mellom 1998 og 2000, med over 40 ansatte på det meste, men så, i desember 2001 gikk det nedover. Storkunden Expert, en av landets største annonsører, forsvant til New Deal og Rostra klarte ikke å erstatte den viktige kunden.

Det førte til et drastisk inntektsfall. Etter Expert gikk det nedover i rekordfart. Fra 2001 og til i år ble inntektene desimert. I 2001 hadde byrået inntekter på over 40 millioner kroner, men som en følge av bortfallet avstorkunden falt inntektene til drøye 18 millioner kroner i 2002. Mer enn en halvering i løpet av ett år. Antall ansatte hadde gått samme vei.

- Resultatet var at vi gradvis måttet innskrenke driften og redusere antall ansatte, forklarte Ellingsen da det ble kjent at selskapet gikk konkurs.

Men det var ikke bare Expert som forsvant fra selskapet. Da de flyttet fra Skårer og inn til Oslo i 1999 ble det samtidig lagt fast en vekststrategi. Konsernet skulle ekspandere for å komme inn i markedet hvor de store kundene, og dermed de store pengene finnes.

- Samlet sett tok konsernet sikte på å levere alle typer tjenester innen reklamevirksomhet og konsernets uttalte målsetning var å bli et av de ti største reklamebyråene i landet, opplyser advokat Viggo Scherger, bobestyrer for samtlige Rostra-selskaper.

Men, som for markedet ellers, nedgangen stoppet ikke. Den fortsatte gjennom 2002 og inn i 2003. På tross av at de allerede i 2001 begynte med nedskaleringer, hjalp det ikke. Både 2001 og 2002 endte med negativt resultat.

Som en følge av nedskaleringen ble det tidlig klart at konsernet satt på for store lokaler. Under trussel om utkastelse ble det innledet forhandlinger med utleiere, noe som førte til redusert leie.

Selskapet har blitt sittende med store kontorlokaler sett i forhold til antall ansatte og virksomhetens omfang.

- Vi klarte riktignok å skaffe leietakere til deler av de etterhvert ledige lokalene, men i et sviktende utleiemarked har det ikke lykkes oss å skaffe leietakere i tilstrekkelig omfang til å betjene kostnadene. Vi har heller ikke lykkes i få en ny leieavtale som på en tilfredsstillende måte kan erstatte eksisterende leieavtale som løper fram til år 2010.

Dermed begynte gjelden til utleier og bankforbindelsen å vokse. Etter hvert ble den så stor at det ikke var noen mulighet til å fortsette virksomheten. Til slutt hadde Rostra en gjeld på 7,6 millioner kroner og ikke inntekter store nok til å betjene den.

- Gjelden var den direkte årsaken til at selskapet gikk konkurs, opplyser selskapets bobestyrer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere