RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skummel ukultur

Sist oppdatert:
Hvis Tine har tilbudt Ica 16 millioner kroner for å fjerne konkurrentene fra butikkhylla, har de trolig tatt i bruk ulovlige midler i kampen om forbrukernes penger.

Hyllekrigen begynte som en åndsforlatt strid der smøring, tøff konkurranse og prising av gode hylleplasseringer ble sauset sammen.

Med VGs avsløringer av Tines tilbud til Ica har vi endelig fått en håndfast sak på bordet. Nå handler det ikke lenger om tøff konkurranse, men om direkte lovbrudd.

Det må være helt legitimt for matvarekjedene å ta seg betalt for de beste hylleplassene i butikken. Matbutikkene lever av å få mange folk inn i butikken, for så å overbevise dem om å kjøpe mye av de varene har mest fortjeneste på. Kunnskap om hylleeksponering og prising av den er selve forretningsideen.

Slik må konkurransen få virke, selv om den slår negativt ut for leverandører som ikke klarer å henge med i.

Noe helt annet er det hvis en dominerende aktør som Tine åpner lommeboka for å tømme butikkene for konkurrentens varer. I tilfellet Synnøve Finden innrømmer nå både Ica og Tine at butikkjeden ble tilbudt 16 millioner kroner i bonus hvis Ica fjernet Synnøve Finden.

Det er i så fall ikke fair konkurranse, men en bølleopptreden som etter alt å dømme er direkte ulovlig. De første uttalelser fra Konkurransetilsynet tyder i hvert fall på det.

Den bondeeide tidligere monopolisten Tine selger varer for rundt 14 milliarder kroner i året. Hele jordbrukssamvirket hviler på statsstøtte og importvern. Hvis dette statlige sikkerhetsnettet åpner for en opptreden som nærmer seg utpresning, bør det få følger.

At Rema 1000 allerede har fjernet Synnøve Finden på en besynderlig måte, lukter ikke bra, selv om Rema-ledelsen bedyrer at de ikke fikk betalt på samme måte som Ica ble tilbudt. Her må Konkurransetilsynet fortsette arbeidet med å få avtalene på bordet.

For Tine handler saken ikke bare om ledelsens ære og troverdighet.

Tine har brukt milliarder av kroner på å skaffe seg en særstilling blant norske forbrukere. Konsernet har tillit og er et godt likt varemerke. Det tåler ikke vedvarende mistanke om at det bak salget av skummet kultur ligger en skummel ukultur.

Derfor må det beste rådet til Tine nå være å rydde opp. Et mulig sted å begynne er å lære av Vinmonopolet, og hyre eksterne granskere for å finne ut hva som har skjedd.

De svarende vi til nå har fått om at Ica-tilbudet kommer fra en underordnet ansatt som har opptrådt uten ryggdekning fra ledelsen, virker ikke tillitvekkende.

Hva mener du? Diskuter saken på TV 2 Veggavisen (trykk her )

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere