RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Skurr på radio

Sist oppdatert:
Markedet for radioreklame har krympet med seks millioner kroner i år. Til neste år vil alle tape penger.

Når man starter noe nytt er dystre spådommer det siste man vil høre. Men Propaganda beklager. Vi forstår ikke hvordan radiokanalene skal få det til å gå rundt neste år. Kampen mellom Kanal4, P4 og Radio 1 blir et rotterace frem til en av dem må gi seg.

Vår dystre spådom baserer seg på følgende fakta: I år formidler mediebyråene radioreklame for drøye 200 millioner kroner. P4 og Radio 1 hadde i fjor samlede kostnader på over 300 millioner kroner. Radio 1 har vært et tapssluk som har kostet eierne rundt 150 millioner kroner siden starten. Sant nok har P4 vært en pengemaskin som har dratt inn hundrevis av millioner for sine eiere det siste tiåret, men P4 har hatt showet for seg selv på den riksdekkende arenaen.

Vi tror aktørene selv er innstilt på knallhard kamp. P4 har tilkalt sin stjernecowboy, Kalle Lisberg. Alle tre har gått i allianse med de kommersielle TV-kanalene. Kanal4 har teamet opp med TV 2, Radio 1 har fått SBS og TV Norge på laget, mens P4 er knyttet til TV 3 gjennom Kinnevik-systemet. Her blir det ingen kjære mor.

Kanal4 kan vanskelig lage den kvalitetsradioen de har lovet politikerne (og folket) for vesentlig billigere penge enn P4, som i fjor brukte ca. 200 millioner kroner på å lage radio. Da snakker vi om et samlet kostnadsnivå for de tre riksdekkende radiokanalene på bortimot en halv milliard kroner. Skjær litt flesk, og det er fortsatt langt ned til MIO-tallene på drøye 200 millioner kroner. Selv om vi legger inn Clear Channels forventninger om en vekst i radioreklamemarkedet på hyggelige 19 prosent neste år, er det milevis igjen til break-even.

Selgerne må løpe jævlig fort hos de tre konkurrentene, og sannsynligvis må de lære noen triks av Ben Johnsen (verdens raskeste mann på dop). Skal regnestykket gå opp må nemlig aktørene hente inn omtrent like mye penger direkte fra annonsør som via mediebyråene. Da gjelder det å gå i salgsmøter morgen og kveld.

Sjansene er små for at alle tre vil lykkes. Da må radio i så fall klare å øke sin andel av medieinvesteringene. I dag er andelen under fem prosent, noe som er lite i forhold til tiden folk bruker på radio. Muligens kan små-kanaler som radio og internett karre til seg noen smuler fra de rikes bord, for i dag går 75 prosent av medieinvesteringene til avis og TV. Noen prosenter herfra hadde skapt velstand på radio. Joda, det er lov å håpe.

Ingenting hadde gledet oss mer enn om vi tok feil.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere