*Nettavisen* Nyheter.

Slå Solberg på hjemmebane

Alle vil ha sin del av rallysirkuset om dagen. Nå kan også du sette deg bak rattet og kaste deg inn i kampen om de gjeveste plasseringene.

19.01.04 18:48

”WRC 3” er endelig her, og selv om spranget fra toeren til treeren ikke er like stor som det mellom forgjengeren og eneren, inntar spillet rallytronens øverste plassering.

Som rallysirkuset sitt offisielle spill, er det meste ved ”WRC 3” autentisk. Bilene er riktige, sjåførene korrekt representert (bortsett fra Colin McRae) og alle rallyene inkludert. Grafikken og lydbildet holder verdensklasse, samtidig som kontrollen er den artigste å ha med og gjøre. Realismen er kanskje ikke helt på plass, men av alle rallyspillene jeg har prøvd, er ”WRC 3” det definitivt mest underholdende.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mye av æren for dette skal de actionfylte banene ha. Istedenfor å holde relativt rolige hastigheter på brede veier (som et visst annet spill med en skotte i hovedrollen), er det her snakk om enorme hastigheter på veier som innimellom best kan beskrives med ordet ”sykkelstier”. Riktignok måtte du ha hatt en relativt solid sykkel, for de fleste banene tyter over av humper, steiner og annet utyske som bare har en oppgave i livet: Sørge for at du aldri kommer til mål.

Påvirkningen disse hindringene har på kjøretøyet ditt er også blitt oppgradert et par hakk. Noen av banene vil få deg til å lure på hvordan karosseriet klarer påkjenningene. Heldigvis har autovernene blitt fjernet fra fy-lista, nå snurrer du ikke bare de får et litt olmt blikk fra deg. De grønne plastbåndene er derimot like hissige som i fjor, og vil by på en rekke brutale møter.

En annen ting som er fjernet, er ”Challenge”-modusen. Du kan med andre ord ikke lenger konkurrere mot andre over internett. Når utviklerne i tillegg har tatt bort den tidligere annonserte online-støtten, er de eneste andre menneskelige motstanderne du kan kjøre mot kompiser og tilfeldig forbipasserende. Ikke at det nødvendigvis er dårlig, men tilfredsstillelsen av å banke noen man aldri har møtt, er en som sjelden kan matches.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fjorårets ekstrembiler er fortsatt på plass, og har fått selskap av konseptkjøretøyer. I tillegg vil standardbilen nå bli oppgradert etterhvert som du kjører mye med den. Alle oppgraderingene bør være på plass før du beveger deg i retning av de to øverste vanskelighetsgradene. Forskjellene mellom de ulike nivåene er minst like brutal som i fjor, for å si det mildt. En annen av årets nyvinninger, er at du kan velge språk på spillets stemmer. Norsk er selvfølgelig inkludert, med Henning Solberg som forteller og Cato Menkerud i kartleserstolen. Selv om det er godt tiltak, er ikke resultatet perfekt. Spesielt Menkerud har en uvane for å høre veldig uengasjert ut.

Klikk på bildet for å forstørre.

”WRC 3” er, som nevnt i innledningen, ikke et stort sprang fra toeren. Men er du rallyfan, kan dette skrives opp på ønskelista eller investeres i med en gang. Forandringen vil for deg være såpass markante og artige at dette fremstår som et mye bedre produkt. Er du derimot bare litt fan, vil toeren gi minst like mye underholdning for pengene. Og når den finnes for et par hundrelapper mindre, bør valget være relativt enkelt.

Alt i alt er ”WRC 3” det beste rallyspillet som noen gang er laget, men det finnes et nesten like bra ett for mindre penger. Og når det slås sammen med fjerningen av et veldig populært element, kan ikke terningen rulle høyere enn det den gjør.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.