RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slagkraftig Schanche-humor hos IKEA

Sist oppdatert:
IKEA reagerte lynkjapt etter Martin Schanches boksekamp. Begge de to største tabloidene fikk både penger og humor i samme pakke etter Frp-politikerens slag.

Tidligere rallyfører, nå Frp-politiker Martin Schanche, slo ned Ap-politiker Torgeir Micaelsen under en skoledebatt på Åssiden videregående skole i Drammen denne uken.

Det satte i gang tankevirksomheten til IKEA, som siden den prisbelønte JBR-reklamen der annonsøren harsellerte med møbelhandler Arvid Engen og hans edderkoppvirksomhet i Ap, har fanget opp samfunnbegivenheter og plassert dem i helsides avisannonser.

"Vil Arbeiderpartiet skifte møbelhandler?" var spørsmålet IKEA stilte den gang.

Så sent som under Melodi Grand Prix i vår, var IKEA ute med en oppfølging til programleder Jostein Pedersens klassiske uttalelse: han mente den svenske Grand prix-duoen Fame hadde like mye utstråling som IKEA-hyllen "Ivar".

"Hvor mye utstråling kan man egentlig forvente for 385 kroner?" var IKEAs umiddelbare respons.

Denne gang har IKEA altså tatt for seg den slagkraftige Frp-politiker Schanche og ber om en smule ydmykelse. Annonsen, som torsdag ble rykket inn i VG og Dagbladet, viser en flat boks det står "Ursäkta" på.

Over den metaforiske boksen, står det skrevet "Martin, det er ikke flaut å legge seg flat."

- Vi har et budsjett for spontane innrykk. Innimellom tar vi en liten dialog med reklamebyrået vårt på relevante, dagsaktuelle hendelser for å se om vi kan gjøre noen humoristiske vrier, forteller PR- og informasjonssjef Camilla Lindemann i IKEA til Propaganda og opplyser at det er New Deal DDB som er sparringspartneren .

- Hvis vi får til en morsom vri, rykker vi annonsene inn så fort som mulig. Martin-annonsen plasserte vi i VG og Dagbladet kun for én dag. Det krever litt velvillighet fra avisene, og det er ikke sikkert vi får den plasseringen vi har lyst på, sier Lindemann som synes det er hyggelig at Schanche-annonsen er blitt lagt merke til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere