RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slakter Oslo Fashion Week

Sist oppdatert:
Oslo Fashion Week er over for denne gang, men nå kommer reaksjonene. - Arbeidsforholdene var tragiske i år, mener Eivor Øvrebø fra Team models.

BILDESPESIAL FRA JAN THOMAS VISNING LENGER NED
(SIDE2): - Vi har blitt bedre, men det er fortsatt mye å lære, forteller ansvarlig make-up artist for Max Factor, Jan Thomas, til Side2. Max Factor var hovedsponsor under Oslo Fashion Week, og Jan hadde ansvaret for det forrykkende showet på åpningsdagen tirsdag forrige uke.

Kronprinsesse Mette-Marit var blant publikum, som fikk se Jans arbeid med årets første visning. Les saken her.

Iselin på catwalken?
I ettertid er det flere eksperter fra motebransjen som reagerer på arbeidet bak moteuken.

- Det var ingen annonsering før showet, og ingen visste at Iselin Steiro, som er i klasse med Gisele Bundchen når hun er på hjemmebane, skulle gå for meg på catwalken, fortviler Jan Thomas.

Stylisten er selvsagt glad for at Iselin Steiro ville gå for Max Factor, men Jan mener hun burde fått mer omtale.

- Herregud, er det Iselin? gispet det blant publikum da hun kom ut på catwalken.

- Det er regelrett skammelig at ikke folk visste det på forhånd. Jeg er ikke bitter, men synes det er kjempepinlig at publikum ikke hadde snøring på hva som skjedde, mener Jan Thomas, som hadde stramme retningslinjer å følge i forbindelse med Oslo Fashion Week.

Typisk norsk
- På store internasjonale catwalker får modellene beskjed om å komme to timer før visning. På Oslo Fashion Week må modellene komme klokken ti. De går hele dagen og venter, og blir stylet litt innimellom, før visningene som ofte ikke begynner før klokken 19, forteller Jan.

Det er heller ikke mye teamwork blant stylistene og frisørene.

- Makeup-artistene, frisørene og stylistene står i hvert sitt hjørne, og det finnes ingen rød tråd på stylingen, forteller Jan.

Så fortsetter han.

- Jeg skal si det ingen andre tør å si. Dette er så typisk norsk. Mange har jobbet i utlandet, men når de kommer hjem igjen, lokker de igjen skapet, og blir plutselig amatører igjen. Moteuken har forøvrig blitt en Henne-moteuke, det er ikke noe negativt i det, men et bedre samarbeid mellom Henne, Oslo Fashion Week og Max Factor hadde trolig gjort det enda bedre.

Respekt viktigst
Jan mener respekt er nøkkelordet. Hadde det ikke vært for journalistene, hadde heller ikke moteuken eller designerne fått den reklamen de trenger for å overleve.

- Respekt er viktig både overfor journalister og overfor modellene. Journalistene må behandles med respekt, og skal absolutt sitte på første rad. Jeg vet også om modeller som ikke har blitt behandlet med den respekt de fortjener. Å være modell er et yrke, presiserer Jan.

Så legger han til.

- Men kvaliteten på de norske modellene har blitt mye bedre. Å for å trekke frem noe positivt, kan jeg trygt si at arbeidsmiljøet har blitt mye bedre. Vi har bygget opp et bedre miljø sammen. Det må bare fortsette sånn, mener han.

Tragisk arbeidsforhold
Eivor Øvrebø sitter på den største modell-stallen i Norge, og hadde mange av sine modeller fra Team Models på catwalken forrige uke.

- Arbeidsforholdene var tragiske i år, sier hun til Side2.

Modellenes backstage hadde kun en utgang, og den førte rett inn til publikum. Derfor hadde ikkke modellene noen mulighet til å gå ut eller inn mellom visningene.

- Det var også trangt, og ofte var det to visninger som ble forberedt samtidlig. Det ble minimalt med plass for de 25 til 30 modellene. De som lager opplegget bør finne bedre steder, også for modellene.

Tidligere har Oslo Fashion Week blitt arrangert på den gamle Posthallen i sentrum, men i år foregikk de fleste visningene på DogA.

- Det var kjempegod plass for modellene backstage i Posthallen, men der var det dårligere plass for publikum igjen. Jeg forstår ar det er pengene som er problemet her, sier hun.

Hjelp fra Oslo kommune
I New York, Paris og Milano bruker de store idrettshaller til moteshowene. Kanskje det er på tide at Oslo kommune gir litt mer hjelp til Oslo Fashion Week? undrer Øvrebø.

Hva kan gjøres bedre neste Oslo Fashion Week?

- Det er mye, men nå er jeg også veldig kravstor. Det er mye av det arrangementmessige som er dårlig, men det tar jeg heller direkte med arrangøren, sier hun.

Så legger Eivor til.

- Jeg synes Henne heller bør gi designeren som vinner «Nåløyet» penger, enn den nålen. Penger er viktigere i denne bransjen.

Jan Thomas er helt enig.

- Det er hyggelig med Nåløyet, men hva skjer videre med designerne? Vi bør gjøre mer for å få den designeren som vinner frem, mener han.

Vil ikke skape dårlig stemning
Pål Vasbotten er arrangøren bak hele Oslo Fashion Week.

- Hvis DogA kjøper lokalene ved siden av, kan vi snu hele catwalken, og det blir bedre for modellene. Men det er bare banalt å klage på det som ikke er mulig i dag. Å vente en halvtime før modellene kan gå ut, er ikke noe stort problem, mener han.

Vasbotten er inneforstått med all den negative kritikken etter moteuken.

- Det er så mye som kunne vært bedre, men jeg vil ikke si det her nå, for da kan jeg skape dårlig stemning, sier han.

Men kunne ikke OFW funnet bedre lokaler?

- Vi har allerede prøvd oss på ulike arenaer, og jeg har fått tilbakemelding på at DogA har vært det beste stedet hittil. Vi prøvde å få Rådhushallen, men det gikk ikke.

Er Rådhushallen et drømmested?

- Det kunne vært veldig interessant, ja.

Les alt om moteuken her:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere