*Nettavisen* Nyheter.

Slank deg med Homer

Den gule gjengen er tilbake med sesong 20 på Viasat 4 Foto: (Viasat 4)

Hele verdens favoritt-tjukkas skal inspirere til sunnhet i ny kampanje.

(SIDE2): - Mmm, donuts...

At dette er et av Homer Simpsons favoritt-utsagn, vet de aller fleste som har sett «The Simpsons» jevnlig. Men når Homer og de andre i familien nå skal brukes i en anti-fedme kampanje i regi av britiske myndigheter, kan det hende den velfødde familiefaren må legge om sine matvaner.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

- Bra at helse blir moro
Ifølge Daily Telegraph skal kampanjen starte allerede mandag 5.oktober og vare helt til jul. Og britiske eksperter virker å være fra seg av begeistring for innovasjonen innen helsepropaganda.

- Det er bra at helse blir assosiert med noe som er litt på kanten og moro, istedet for det tørre og kjedelige. Det er ikke hva som blir sagt, men hvem som sier det som betyr noe. Og det faktum at det er Homer og Bart som gir denne beskjeden er veldig viktig, sier professor Gerard Hastings ved Stirling University, før han legger til:

- Vi har alle litt av «øl og smultringer»-personligheten i oss, og med måte, så er det helt greit. Det handler om balanse og moderasjon.

Stort budsjett
Reklamekampanjen, som lages av folkene bak «Wallace And Gromit» i Aardman Animations, har et budsjett på hele 6 millioner norske kroner. Og helseminister Gillian Merron har stor tro på at The Simpsons vil kunne endre britenes matvaner.

- Vi er seriøse i kampen mot overvekt og ønsker å hjelpe folk til bedre helse. Derfor er vi alltid på utkikk etter nye og innovative måter å gjøre dette på. The Simpsons gir oss en populær og engasjerende måte å overbringe vårt budskap om hvordan familier kan endre sine mat- og treningsvaner til det bedre, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.