*Nettavisen* Nyheter.

Slanker seg på Twitter

Foto: Shutterstock

Den populære tjenesten har nå også blitt et verktøy i kampen mot kiloene.

01.06.09 11:44

(SIDE2): Dette mikrobloggingsverktøyet er definitivt årets teknologiske snakkis og selv om brukerantallet fortsatt er beskjedent, har mange gått i bresjen for Twitters kommunikative fordeler.

Slanker seg digitalt
I tillegg til å fôre venner, bekjente og kolleger med hva man foretar seg til enhver tid kan visstnok Twitter tas i bruk i ganske andre henseende. En rekke amerikanske kvinner har tatt i bruk tjenesten som et digitalt slankeverktøy, og ifølge AOL Health er det overraskende effektivt.

Twitterbrukernes slanketips
Nettslankerne bruker Twitter til å dele oppskrifter, slanketips og treningsrutiner og de skaper dermed et digitalt støttesystem som hjelper dem med å nå sine mål. AOL lister brukernes beste slanketips og i det følgende er noen av dem:

1. Lær å lage mat. Slik får du oversikt over hva måltidene egentlig inneholder, og kan lettere kontrollere energiinntaket. Ferdigmat er enklere, men sjeldent sunnere.

2. Blogg om vekten din. Mange synes det er ubehagelig å måtte rapportere til et publikum at de har gått opp i vekt en uke, og det kan være en ekstra motivasjon.

3. Å blogge om slankingen gjør at man får tilbakemeldinger fra folk og det virker som et digitalt støtteapparat. Mye billigere enn å gå til psykolog.

4. Ta ett skritt om gangen, det er livet ditt det er snakk om, ikke en diett. Ikke tenk at du skal begynne i morgen eller mandag, eller ha det som nyttårsforsett. I morgen begynner nå!

5. En stor fordel med å bruke sosiale medier ved slanking er at man møter likesinnede og kan støtte hverandre i en felles kamp. Sliter man en dag er hjelp og støtte bare noen tastetrykk unna.

6. Den eneste måten å mislykkes på er å gi opp. Alle opplever å gå opp og ned litt fra uke til uke, men det betyr ikke at slaget er tapt.

7. Mange opplever å gå ned i vekt når de slutter å være på diett. Det kan virke motstridende, men man får et mer avslappet forhold til kosthold og trening om man tenker at det er en livsstilsendring som skal til og ikke en kortvarig slankekur. Ta tiden til bruk og resultatene vil komme etter hvert som du blir mer bevisst på hva du putter i deg.

8. Behandle treningen som jobb. Planlegg, gjennomfør, følg opp og evaluer den og ta grep om du ikke får den effekten du ønsker.

9. Ved å være åpen om egne erfaringer kan man hjelpe andre. Det gir en ekstra motivasjon i seg selv å kunne være en andre vender seg til når de trenger støtte.

10. Når du føler søtsuget, trangen til usunn mat eller fristes til å droppe treningen kan du tenke: «Om jeg faller for denne fristelsen, hvordan vil det hjelpe meg å nå mine mål?»

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.