RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slankere med riktig kjøleskap

Foto: Johannessen, Sara (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Her er de sunne variantene du bør ha i kjøleskapet!

(SIDE2): Kjøleskapet bugner ofte over av pålegg, melk, juice og andre matvarer.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Vi har plukket ut noen vanlige kjøleskapsingredienser som mange av oss har i hjemmet: rømme, melk, skinke, ost, syltetøy, smør, juice, yoghurt, leverpostei og egg finnes som regel i de norske hjem.

Produktene kommer i en rekke varianter og merker - med tanke på sunnhet - hva bør vi velge når vi handler disse standardvarene?

Klinisk ernæringsfysiolog Marianne E. Mathiassen ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir deg svaret:

RØMME: Lett rømme eller mager kesam er super til dressinger, kalde supper, kan brukes som dipp eller kan has i varme retter rett før servering. De er ikke varmestabile, og skal derfor ikke kokes! Men man sparer mye fett hvis man er redd for å legge på seg nå i julemåneden!

Les også: Hva bør du velge?

MELK: Melk er smart å ha i kjøleskapet enten du skal drikke den eller bruke den i matlagingen – grøt til frokost eller middag, til saus eller i suppe, til pannekakene eller som en ingrediens eller til å helle på desserten eller på kornblandingen. Det er lurt å velge en mager melketype, velger du ekstra lett får du også i deg vitamin D på kjøpet. Hvis man ikke er flink til å ta tran er det mange som har en dårlig status av dette vitaminet nå i den mørke årstiden.

SKINKE: Magert og godt pålegg, smaker også godt i toast eller hvis du skal gjøre frossenpizzaen mer spennende. Et mye bedre alternativ ernæringsmessig er oppblandede kjøttpålegg som servelat og pølse. Prøv også rent pålegg av kylling og kalkun!

OST: Sørg for å ha et utvalg av ulike smøreoster/tubeoster i kjøleskapet så er det lett å skape variasjon i egen eller barnas matpakke, langtidsholdbare er de fleste av dem også! Gulost finnes i mange varianter, velg gjerne en med litt mindre fett, ekstra lurt nå i desember. Når du skal kose deg eller ha gjester, kan du kjøpe inn de fetere variantene av både smøreostene og av de faste ostene.

SYLTETØY: Godt til vafler og på pannekakene, men ikke noe egnet pålegg. Skal du først ha syltetøy på brødskiven så velg lett syltetøy og bland ut med cottage cheese så får du noe som er mye sunnere og smaker vel så godt! Ellers kan du prøve å skjære opp epler eller pærer i skiver/båter og krydre med litt kanel på toppen.

SMØR: Mange foretrekker å steke biff og annet snadder i meierismør. Til brødskiven er det lettere å smøre på Bremykt eller andre varianter som er basert på en blanding av smør og olje. Hvis fokus er kalorier og sunnhet, vil mange holde en knapp på en lett plantemargarin når det gjelder brødskivene. Tenker man enkelhet vil Bremykt være smart fordi man kan bruke denne til alt, også til steking og baking. Hvis man har råd til det, er det ellers et godt tips å ha både en lett margarin, smør/smørblanding og en god olje tilgjengelig. Da kan man tilpasse bruken til det enkelte bruksområdet.

Les også: Dette smøret bør du unngå

JUICE: Mange liker juice til frokosten, men husk at mye juice kan gi syreskader. Avslutt med melk eller ost som gjenoppretter pH-balansen i munnhulen. Melk og juice kan utfylle hverandre, melk inneholder ti viktige næringsstoffer som kroppen trenger hver dag, men ikke vitamin C som finnes i juice.

Les også: Juicen lurer deg

YOGHURT: En yoghurt om dagen er gjerne en del av et sunt kosthold. Aller sunnest blir det om du velger yoghurt naturell og tilsetter frukt og bær selv. Når du kjøper ferdig yoghurt, så er det lurt å velge en variant med minst mulig tilsatt sukker, det finnes mange gode varianter å velge mellom! Noen yoghurter inneholder kun kunstig søtstoff, vær klar over at slike stoffer ikke er anbefalt til barn under tre år.

LEVERPOSTEI: Velg en grov variant. Leverpostei inneholder jern som er viktig, særlig for kvinner i fertil alder og barn. Fettprosenten varierer mye, les varedeklarasjonen!

Les også: Hva inneholder leverpostei?

EGG: Egg er lurt å ha i kjøleskapet. Næringsrikt og inneholder mye protein av god kvalitet. Et veldig godt utgangspunkt for frokostbordet; hardkokt, bløtkokt, som eggerøre eller annet. Egg er også en viktig ingrediens i alt fra middagsretter til baking.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere