RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Jupiterimages (Getty Images/Pixland)

Slankere uten slanking

Sist oppdatert:
Her er et knippe sunne vaner som er enkle å gjennomføre.

(SIDE2:)Spis sakte: Sett en stoppeklokke på 20 minutter. Å spise sakte er en av de beste vanene du kan tillegge deg for å bli slankere uten å følge en diett. Regelmessige måltider gjør at du er tilfreds med mindre porsjoner og trigger kroppens metthetshormoner. Hiver du i deg maten blokkerer du kroppens signaler om at du er mett, og det kan føre til overspising. Nyt hver bit og la måltidet vare til klokken ringer, skriver helsenettstedet WebMD.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Søvn: En times ekstra søvn om natten kan føre til at du går ned i vekt. En studie fra universitetet i Michigan hevder at en times ekstra søvn kan føre til en vektnedgang på seks kilo i året. Dette varierer imidlertid fra person til person. For lite søvn påvirker også appetitten, og gjør deg uvanlig sulten.

Mer grønnsaker: Gjør det til en vane å lage flere typer grønnsaker til middag istedenfor kun en. Da spiser du mer uten egentlig å merke det. Å spise mer frukt og grønt kan hjelpe til å redusere vekten. Det høye innholdet av fiber og vann gjør at du føler deg fortere mett, og du får i deg færre kalorier.

Sett deg et klesmål: Velg et plagg som er litt trangt, slik at du når målet med å smette inn i dette plagget på relativt kort tid. Deretter kan neste mål være et enda mindre antrekk som du skal inn i.

Brus: Bytt ut sukkerholdig drikke med vann. Tilsett for eksempel sitron, mint eller frosne bær i vannet for å få smak.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Glass: Velg et høyt tynt glass istedenfor et kort og bredt glass. Det gjør at du kutter ned på de flytende kaloriene, mener doktor Brian Wansink. Han mener visuelle signaler kan lure oss til å forbruke mer elle mindre. Hans studie har vist at man heller mer drikke i et kort og bredt glass – dette gjelder selv erfarne bartendere.

Alkohol: Kutt ned på alkoholen. Når du har drukket en enhet med alkohol, ta da et glass vann før du går løs på en ny øl eller glass med vin. Fyller du opp magen med alkoholfri drikke, spiser du også mindre snacks.

Sukkerfri tyggegummi: Ta deg en sukkerfri tyggis når du merker at du får lyst på noe. Når du lager middag etter jobb, ser på TV eller surfer på nettet, er dette typiske situasjoner hvor du ubevisst småspiser. Har du en tyggis med sterk smak i munnen, overmanner smaken andre ting, så snacks vil ikke smake så godt.

Mindre tallerken: Spiser du fra en mindre tallerken, spiser du automatisk mindre måltider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere