RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slåssing for nybegynnere

Sist oppdatert:
Drømmer du om å bli en slåsskjempe som banker gørra ut av fiendene dine? Nå har du muligheten i et av tidenes vakreste actionspill.

Er du sulten på litt slåssing, men synes ”Virtua Fighter 4” er for tidkrevende? Da vil ”Soul Calibur 2” være verdt en titt.

Slåssespillsjangeren er kjent for å kreve både blod, svette, tårer og time etter time før man kan begynne å innkassere belønningen fra det valgte spillet. Kombinasjoner skal sitte, samtlige spesialangrep trykkes inn kjappere enn lyset og blokkeringer skje uten at man tenker seg om. Et eksempel er ”Virtua Fighter 4”, hyllet av sjangerens fans, men sett litt stygt på av de som ikke dedikerer seg til spillet. For sistnevnte gruppe har Namco skrudd sammen ”Soul Calibur 2”, oppfølgeren til ett av de beste spillene noensinne.

Det som er så flott med Namco sitt prosjekt er at alle kan plukke det opp og få til noe som ser kult ut på relativt kort tid. Underholdningsverdien er der med en gang, i motsetning til for eksempel ”Virtua Fighter 4”, hvor flerfoldige timer må investeres før moroa er på plass. At spillet er såpass tilgjengelig har gått litt på bekostningen av dybden. Det kommer ikke til å ta så lang tid før ting sitter skikkelig, og innimellom kan ”Soul Calibur 2” føles litt simpelt. Men for all del, det er ingen dårlig ting. Skal du for eksempel spille mot en kamerat, vet du at den personen kan få til noe med en gang og derfor vil ha det gøy (selv om vedkommende sin karakter blir sendt hjem med armen i fatle).

Slåssespill sine enspillerdeler har aldri vært kjent for å være spesielt gode. Som oftest har man skullet velge en figur og så banke opp spillets resterende slåsskjemper. Denne modusen er også på plass i ”Soul Calibur 2”, man velger en av de 19 figurene og slåss mot åtte andre. Som forventet er også muligheten til å spille mot en kamerat og herje vilt i overlevelsesmodusen på plass.

Hittil høres ”Soul Calibur 2” ut som et helt vanlig slåssespill, men utviklerne har gjort en genistrek som heiser spillets holdbarhet, hvis en holder på alene, til er nivå langt over det normale. Et av spillets store salgstriks er at hver figur har ulike slagvåpen, og i modusen ”Weapon Master” blir man sendt rundt på en hel haug forskjellig oppdrag for å hente hjem våpen og låse opp figurer og baner. Stol på meg når jeg sier at dette er en enorm utfordring, en utfordring man faktisk kan ta seg selv i å ville fullføre. Oppdragene går ut på at man for eksempel skal slå en fiende ut av ringen eller fiendens våpen inneholder gift som gjør at du tar mer skade hvis de treffer.

Grafisk er dette en perle, jeg vil påstå at ”Soul Calibur 2” er Playstation 2 sitt hittil peneste slåssespill. Animasjonene er silemyke og bakgrunnene skikkelige blikkfang. Musikken følger i det allerede meget opptråkkede sporet, mens lyden består av mye stålgnissing og kjekkaskommentarer fra figurene. Muligheten til å bytte talespråket til japansk er kjærkommen, da de engelske utgavene av frasene kan bli litt slitsomme. Den japanske utgaven høres i hvert fall litt tøffere ut. Kontrollen er veldig intuitiv og det tar kort tid før man har lært seg det grunnleggende.

Uheldigvis har ”Soul Calibur 2” en feil som for noen vil oppleves som ganske alvorlig. Figuren ”Nightmare” er nemlig relativt mye bedre enn spillets resterende karakterer, og man kan derfor banke de fleste over en lav sko hvis valget faller på denne karen. Slår man dette sammen med den litt grunne dybden, får vi et slåssespill som passer ypperlig for de som ikke har tid til å dedikere seg fullstendig til ett spill. De som derimot liker å dykke dypt, dypt ned i en enkelt tittel, vil nok rynke litt på nesen over ”Soul Calibur 2”.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere