RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik angriper du magen

(trening.no)
Sist oppdatert:
Vil du trene magen uten utstyr? Slik gjør du det.

(SIDE2): Ukas øvelse er supermannplanken. Dette er en effektiv øvelse for magen.

Øvelsen passer for godt trente personer, og den krever ikke utstyr. Øvelsen belaster hovedsakelig magemusklene, men sete, triceps og lår jobber også.

Artikkelen er levert av trening.no.

Utførelse:

1. Start i plankeposisjon med armene i 90 grader og bena med skulderbreddes avstand. Strekk så ut armene, finn balansen og stram magemusklene og setet.

2. Hev sakte høyre arm fremover slik at den er parallell med gulvet.

3. Når du er i balanse, hev motsatt fot slik at den er parallell med gulvet.

4. Hold i 5-10 sek, senk arm og ben tilbake og løft motsatt arm og fot.

5. Utfør 4-6 repetisjoner, øk antallet gradvis. Tenk på riktig utførelse fremfor flest mulig repetisjoner.

1. Startsposisjon

2. I diagonal posisjon

Faremomenter
For å unngå stor belastning på ryggen, hold overkroppen rett og stram setet. I starten kan det være vanskelig å holde balansen. Men vær tålmodig, du får bedre balanse for hver gang du prøver.

Progresjon
Øke lengden på hver repetisjon. Noe å strekke seg etter? Hva med denne?

Ifølge Guiness Worlds Records er rekorden i «vanlig» planke 1 time, 20 minutter og 5 sek.

Les mer fra trening.no:

Blir du slank av mageøvelser

5 øvelser som er bedre enn sit-ups

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere