RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik bekjemper du vintermørket

Hater du høstmørke og vinterkulde? Blir du deprimert og tiltaksløs når gradestokken synker Kanskje du skal snu på tankene, skape forventning, varme og solskinn inne i deg selv?

Det ytre påvirker det indre – og omvendt
Tankene dine styrer hele ditt reaksjonsmønster, så du sitter med passordet til det programmet du vil velge. Bare prøv, og se selv! Still deg foran speilet, knytt nevene – og tenk på en eller noe som gjør deg skikkelig forbannet.

I løpet av sekunder vil du kjenne raseriet sige opp i deg, du vil se hvor sint, sur og aggressiv du blir seende ut. Du kjenner musklene knytte seg- i løpet av et øyeblikk har du blitt det du tenker, både utenpå og inni.

Trekk pusten dypt noen ganger – senk skuldrene, slapp av i hendene - og smil ditt mest strålende cheese-smil til speilbildet ditt. Tenk på noe ekstra deilig. Hva skjer med deg da? Varmen brer seg gradvis i hele ditt indre. Du blir omgående penere, og du føler deg langt bedre.

Med andre ord! Du velger selv. Hvorfor ikke velge "vakre" og glade tanker, gi deg selv positive forventninger fremfor negative – og møte mørketidens morgener med et smil fremfor et surøyd gløtt i speilet?

Stå opp litt tidligere, så du ikke starter dagen med stress.

Drikk et stort glass vann på fastende hjerte før tannpussen.

Dusj
Ta en lang varm dusj med duftende dusjgele – gjerne på en stor myk svamp. Få fart på sirkulasjonen med en badebørste eller hamphanske, og masser fra tærne og opp til lysken. Kraftige sirkler på lår og rompe, Gni over mage, rygg og armer – opp mot armhulene. Dette øker sirkulasjonen av både blod og lymrfe, og gir deg økt velvære, penere hud – og bidrar faktisk til å stimulere immunforsvaret ditt. Du bruker maks fem minutter på hele prosessen.Ta en rask hårvask – og bruk litt balsam.

Duft
Tørk deg godt, og masser inn bodylotion fra topp til tå. Påfør deodorant og litt eau de cologne eller parfyme i en frisk og glad duft.

Blås håret i fasong – og bruk det stylingproduktet du foretrekker.

Delikat
Masser inn fuktighetskrem på ansikt og hals. Påfør litt make-up krem som jevner ut hudtonen og gir ekstra beskyttelsemot vær og vind. Børst på litt solpudder eller blusher. Ta også litt på øyenlokk og øreflipper også, det gir et ekstra glødende sunt utseende. På med mascara, leppestift og lipgloss. Nå er i hvertfall ikke det ytre trøtt og uopplagt, og det vil påvirke ditt indre og hele humøret!

Kle deg etter været
– og ta på noe du kler. En rød genser får humøret opp. En myk, hvit genser får deg til å føle deg ekstra delikat. En sort gir deg en mer dramatisk look. Det er ikke plaggene i seg selv som er avgjørende, men hvordan du setter et antrekk sammen. Tenk Styling. Tenk fargesammensetning. Tenk tilbehør.

Tips:
Knallfargede tights er på full fart inn. Det ser rampete og lekkert ut med strømpebukser i samme farge som en genser – med et nøytralt skjørt (gjerne mini) som holder antrekket sammen.

God frokost
Grov frokostblanding med Biola, lettmelk eller yoghurt gir en fin start på dagen. Drikk gjerne en stor kopp te eller kaffe med melk. Ta kosttilskudd. Husk ekstra doser med C-vitaminer i hele vinterhalvåret. Knask en gulerot som gir velsmakende A-vitaminer og fiber. Har du lett for å ha svært tørr hud, lønner det seg å ta noen nattlysoljekapsler eller en dose Udos Choice olje som du får i helsekost. Tenn alltid et levende lys på bordet, det skaper gode vibrasjoner!

Smør matpakke, og ha alltid med ekstra frukt eller grønnsaker du kan knaske på i løpet av dagen. Det gjelder å holde blodsukkernivået jevnt, så du får energi.

Er du veldig plaget av høstdepresjoner og lavt energinivå? Ta ekstra Q10 som "lader" opp cellenes kraftverk, mikondriene. Eller prøv bipollen som er som balsam for nervene. Du kan også snuse inn Rosmarin essensiell olje som en oppkvikker – eller ha oljen i aromalampe for energigivende atmosfære.

På jobben trenger du vann. Rent vann er tingen for å holde energi, opplagthet og myk hud i orden. Du trenger stadig å fylle på tanken! Det er ofte tørrere innelluft enn i Sahara i fyringsperioden. Du kompenserer ved å ha drikkeflaske – og drikke rikelig hele dagen. Drikker du for lite vil hele ditt indre tørste – du får tykkere blod hvor blodplatene lettere klebrer seg sammen – og alle organer jobber tyngre hvis kroppen har underskudd på væske.

Snacks
Ha frukt i reserve så du har noe å knaske på hvis du blir sulten og uopplagt. Epler eller pærer er supert. Av grønnsaker er stangselleri, gulrot og kålrabi knasende godt.

Gå deg glad
Har du mulighet til en rask gåtur fra jobben er det supert. Kanskje du bevisst parkerer lenger unna jobben – eller går en holdeplass lenger. Det er en energisprøyte å få litt fart på seg etter en hektisk dag.

Tips for å legge vekk "jobben":
- Ta på noe behagelig – og frisk på utseendet så du trives med deg selv.
- Sett på hyggelig bakgrunnsmusikk som gjør deg glad og avslappet.
- Ikke stress med gjøremål og rengjøring med en gang du kommer hjem.

Ta deg tid til å lage mat i fred og ro
Snakk med eventuelle familiemedlemmer og hør hvordan deres dag har vært. Gi en god klem, vis at du er glad i dem. Unngå tung, fet og søt mat hvis du vil være energisk og holde koken i mørketiden. Men glem ikke at matlagning skal være kos, og at mat skal nytes. Mat er sosialt, og ingenting er vel hyggeligere enn å møte over et godt måltid.

Det tar ikke lang tid å gjøre hverdagsmaten litt lekrere både for syn og gane – og skape en virkelig hyggestund rundt bordet. Det koster ikke mer å lage skikkelig mat, det blir ofte langt billigere å bedre enn halvferdige hurtigvarianter.

La deg inspirere av Frankrike og Italia. I Middelhavskjøkkenet er det alltid flere retter. Ofte enkle, men velsmakende. Bruk fem minutter ekstra til å varme opp en suppe til forrett – eller miks en god salat. Det er veldig sunt – og gir en ekstra sus til måltidet.

Tips:
Olje/edikk dressing med hvitløk, salt og pepper er både deilig og helsefremmende. Hvitløk bør du bruke mest mulig av i vinterhalvåret fordi det er naturens antibiotika – og er dessuten svært gunstig for kolesterolnivå og hjerte. Pepper er også supert, fordi det bokstavelig talt er varmende for hele kroppen – og meget nyttig for fordøyelsen.

Til hovedrett kan du velge magert kjøtt eller fisk, og ha pasta, ris, poteter og andre lettkokte grønnsaker. Skap spennende smaker. Liker du saus, så er det mange raske og gode ferdigvarianter. La bare ikke maten drukne. Bruk minst mulig fett i tilberedningen, sats på mer krydder og krydderurter.

Til dessert er frisk frukt av alle slag det beste. Velg en type av gangen, og vær kritisk når du plukker ut godisene i fruktdisken. Alternativt tar du en type god ost og litt kjeks, gjerne med appelsinskiver, redikker eller druer attåt.

Spander en pen duk på bordet, flere levende lys – og noen blomster (eller en grønn plante), Ha alltid servietter og pene glass – og en mugge med isvann med sitron å drikke.

Det er like mye utseendet på bordet og maten som teller for å gjøre et måltid til en deilig opplevelse, og noe du ser frem til i hverdagen.

Skap gleder og forventninger
Planlegg noe ekstra så alle har noe å glede seg til. Det kan være alt fra en dagsutflukt til et teaterbesøk – til å invitere til selskap. Vitsen er at det skjer noe morsomt så dagene ikke flyter sammen i en grå og nitrist guffe. Det er opp til deg å sk ape lys i mørketiden, og du vil trives langt bedre også fordi lyset vil spre seg til dine nærmeste omgivelser.

Ha en herlig høst!

Om forfatteren:
Eva Sundene er gründer av Shape-Up Magasinet, hvor hun var sjefredaktør fra 82 - 97. Hun er spesialist på helse, skjønnhet, og velvære - innbefattet spa-begrepet. Hun er også markedssjef og konsep tutvikler i CosmoDermica as og CosmoDermica Spa Academy.

Relaterte linker fra Klikk.no:
Høstgusten? 10 velværetips
Positive tanker = god helse
Stress ned – nyt livet!
Kroppslig foryngelse fra topp til tå!
Sommerbrun og lekker på 1-2-3!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere